Welkom? Verspil geen ruimte!

Foto deurmat "Welkom"Op veel sites kom je nog steeds de kreet “Welkom op onze site” tegen, dit is verspilde ruimte. Ik weet al, dat ik op “onze site” ben, ik heb daar zelf voor gekozen. Ook heb ik nog nooit een site gezien, waar stond, dat ik niet welkom was. “Kijk rustig even rond op mijn site” valt in dezelfde categorie. Vertel me liever iets, dat ik nog niet weet!

Vergelijk het met een folder

Ik zie een website als een folder. Heb je weleens in een folder gezien “Welkom in onze vernieuwe folder. Als je klaar bent met het lezen van de voorkant, staat er aan de andere kant nog veel meer tekst. Je kunt hem ook nog openvouwen.” Zit je bezoeker daar op te wachten denk je?

Beantwoord de belangrijkste vraag

Teksten zoals Welkom op deze site zijn happy-talk of vulmiddel voor de pagina en horen thuis op de deurmat, ze voegen helemaal niets aan de webpagina toe. Je kunt de belangrijkste ruimte op je site maar één keer gebruiken, gebruik hem dan ook verstandig. Je bezoekers willen gewoon weten of jij hen kunt helpen bij hun probleem. ‘Welkom’ beantwoordt die vraag absoluut niet. Zeg liever iets over jouw product, jouw bedrijf en hoe je hier de klant mee kan helpen. De bezoeker wil weten, of hij op de juiste site is, of het voor hem aantrekkelijk is om met jou zaken te doen en ‘Wat is het voordeel voor mij?’ Er zijn nog zoveel andere sites waar hij naar kan gaan als hij het idee heeft hier niet thuis te zijn.

Je ziet het zo vaak

Zelfs Wikipedia gebruikt welkom op hun homepagina! Het moet geen argument zijn, dat veel andere sites deze teksten gebruiken om dit op jouw site ook toe te passen. Probeer anders te zijn dan andere sites, dan val je op. Alle beetjes helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je mag deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer artikelen over 'tekst'

De ‘over mij’-pagina

‘Over mij’, een ondergewaardeerde pagina Een lezer is net aangekomen op jouw homepagina, wat gaat hij nu doen? Hij is nieuwsgierig geworden naar jou, wie zit er achter dit bedrijf. Natuurlijk, de ‘over-mij’-pagina. Deze pagina is één van de meest ondergewaardeerde pagina’s tijdens ontwikkeling van veel websites. De ‘over mij’-pagina is de ziel van je […]
Lees verder

Controleren, controleren, controleren

Controleer je tekst Het lijkt een overbodig advies, maar je moet je teksten controleren. Ik bedoel dan niet één of twee keer, maar zo vaak mogelijk, in ieder geval nog een keer allemaal vóór je ze publiceert. Ik lees veel teksten en het valt me op, dat er nogal wat fouten in voorkomen. Waarom controleren? […]
Lees verder

Hoe is de openingsalinea op jouw site

Openingsalinea, profileer jezelf De belangrijkste pagina op je site is de homepagina, een groot deel van de bezoekers komt hier binnen. Het belangrijkste deel van die pagina is de openings­alinea, daar valt meestal je oog op. Hier profileer je jezelf mee en verleid je de klant om op jouw site verder te lezen. Dat lukt […]
Lees verder

Hoe schrijf je goede webteksten

Webteksten Elke website heeft een specifieke doelgroep en elke website vereist een eigen soort inhoud. Snelle analyse en snel denken zijn de beste tools voor een webtekstschrijver. Een effectieve tekst bevat niet overmatig veel zoekwoorden. Dat zal de bezoeker gaan vervelen, waardoor hij naar een andere site gaat. Om goede teksten voor het web te […]
Lees verder

Hoe schrijf je actieve teksten

Wat zijn actieve teksten Om actieve teksten te schrijven begin je de zinnen met de belangrijkste informatie, meestal het onderwerp (wie doet het) en het gezegde (wat doet hij). Dit heet de actieve vorm. Bij actieve teksten voert het onderwerp de handeling uit: Jan koopt een boek. De hond eet het vlees. Bij de lijdende-vorm […]
Lees verder

Hoe schrijf je een testimonial

Wat is een testimonial? Een goede testimonial legt uit hoe jouw dienst of product klanten heeft geholpen bij het oplossen van hun problemen. Testimonials dienen als bewijs dat wat jij doet werkt. Hoe meer testimonials je hebt, hoe beter het is, al hoef je ze natuurlijk niet allemaal te laten zien. Een testimonial is een […]
Lees verder