Welkom? Verspil geen ruimte!

Foto deurmat "Welkom"Op veel sites kom je nog steeds de kreet “Welkom op onze site” tegen, dit is verspilde ruimte. Ik weet al, dat ik op “onze site” ben, ik heb daar zelf voor gekozen. Ook heb ik nog nooit een site gezien, waar stond, dat ik niet welkom was. “Kijk rustig even rond op mijn site” valt in dezelfde categorie. Vertel me liever iets, dat ik nog niet weet!

Vergelijk het met een folder

Ik zie een website als een folder. Heb je weleens in een folder gezien “Welkom in onze vernieuwe folder. Als je klaar bent met het lezen van de voorkant, staat er aan de andere kant nog veel meer tekst. Je kunt hem ook nog openvouwen.” Zit je bezoeker daar op te wachten denk je?

Beantwoord de belangrijkste vraag

Teksten zoals Welkom op deze site zijn happy-talk of vulmiddel voor de pagina en horen thuis op de deurmat, ze voegen helemaal niets aan de webpagina toe. Je kunt de belangrijkste ruimte op je site maar één keer gebruiken, gebruik hem dan ook verstandig. Je bezoekers willen gewoon weten of jij hen kunt helpen bij hun probleem. ‘Welkom’ beantwoordt die vraag absoluut niet. Zeg liever iets over jouw product, jouw bedrijf en hoe je hier de klant mee kan helpen. De bezoeker wil weten, of hij op de juiste site is, of het voor hem aantrekkelijk is om met jou zaken te doen en ‘Wat is het voordeel voor mij?’ Er zijn nog zoveel andere sites waar hij naar kan gaan als hij het idee heeft hier niet thuis te zijn.

Je ziet het zo vaak

Zelfs Wikipedia gebruikt welkom op hun homepagina! Het moet geen argument zijn, dat veel andere sites deze teksten gebruiken om dit op jouw site ook toe te passen. Probeer anders te zijn dan andere sites, dan val je op. Alle beetjes helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je mag deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>