Browsers en computersystemen

Niet alle browsers en computersystemen tonen een website op dezelfde manier. Dit geldt zeker voor speciale functies. Het is belangrijk om te weten, hoe jouw site er op de verschillende systemen uitziet, zeker als je veel (nieuwe) functies gebruikt. Met name als je website is gemaakt met programma’s als Microsoft Front Page moet je rekening houden met problemen bij andere computers en browsers.

Tablets en smartphones

Deze apparaten kunnen in principe alles laten zien wat een normaal pc-scherm kan. Soms moet de pagina zover verkleind worden, dat het niet meer bruikbaar is. Denk hierbij aan

  • scrollen in de breedte om de hele pagina te kunnen lezen
  • menu’s, die op onhandige plaatsen terechtkomen
  • knoppen en links die te klein zijn voor de vinger
  • javascript is niet altijd aanwezig

Het is niet aan te raden om een tekst als “Deze site werkt het best op InternetExplorer-9” te gebruiken. Zorg ervoor dat noodzakelijke functies er op alle systemen goed uitzien maar niet persé overal hetzelfde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je mag deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer artikelen over 'usability'

Zelf moeten zoeken

Vervelend Het is vervelend, als je na een goede zoekopdracht bij een zoekmachine, niet op de juiste plaats aankomt. Een voorbeeld: Ik zoek de LP “Help” van the Beatles. Ik zoek bij een zoekmachine, die me verwijst naar mediagigant.com. Daar kom ik op de homepagina in een keuzemenu: Boeken | Muziek | Films LP’s | […]
Lees verder

Layout tabellen niet gebruiken

Geen layout tabellen gebruiken Maak de layout op de juiste manier In het begin van het internet tijdperk was het onmogelijk om eenvoudig een layout voor een pagina te maken. Een aantal jaren later ontdekte iemand, dat je met html tables eenvoudig een blokstructuur kunt maken. Er werd gretig gebruik van layout tabellen gemaakt, je […]
Lees verder

De homepagina heet ‘Home’

Standaards, we zijn eraan gewend Gebruik de naam ‘Home’ voor de homepagina, niet ‘Start’, ‘Begin’ of iets dergelijks. Bezoekers zijn dit zo gewend en het kan verwarring veroorzaken. Niet iedereen komt via de homepagina op jouw site. Zorg er ook voor dat de knop ‘Home’ verwijst naar www.voorbeeld.com/ en niet naar www.voorbeeld.com/home. Het lijkt dan […]
Lees verder

Heb je een splash- of intropagina

Laat de show beginnen Splash- of intropagina’s zijn slecht. Je toont ze aan gebruikers, die al op een link hebben geklikt en al hebben gekozen om jouw site te bezoeken. Ze hoeven niet te worden getracteerd op een mooi beeld dat hen alleen maar vertelt: “Klik hier om verder te gaan!” en zij zullen het […]
Lees verder

Gebruik geen paginavullers

Wat zijn paginavullers Soms zie je op websites informatie die niet erg relevant is. Dat kan gaan om nieuws-items, een klok, weerrapporten, beurskoersen en dergelijke. Dit zijn paginavullers, ze leiden de aandacht af van de eigenlijke inhoud. Dan zegt men, dat de bezoeker die informatie wel interessant zal vinden. Als ik nieuws wil, ga ik […]
Lees verder

Gebruik een favicon

Wat is een favicon Een favicon is niets meer dan een 16×16-pixel pictogram in een speciaal bestand met een .ico extensie, je kunt dus niet zomaar gebruik maken van een bestaande jpg-afbeelding. Favicons helpen gebruikers te identificeren op welke website ze zijn. Ze worden door vrijwel alle moderne browsers ondesteund en vaak gebruikt door andere […]
Lees verder

Foto formaat

Kies voor foto’s het juiste formaat Er worden veel foto’s op websites geplaatst. Ze worden alleen niet altijd op het juiste formaat aangemaakt. Je ziet vaak foto’s, die zo van een digitale camera worden gecopiëerd op een formaat van bijvoorbeeld 3360×1600 pixels en vervolgens staat in de html width="168" height="80". De foto ziet er goed […]
Lees verder

Een website met maar één pagina

Scrollende websites Soms zie je een websites met met maar één pagina. Die pagina is veel groter dan op een normaal scherm past en bevat de hele website. Als je een menukeuze maakt, scrolt de site zichtbaar in de breedte of hoogte, wat de nieuwe pagina zichtbaar maakt. Technisch is dit meestal best goed uitgevoerd, […]
Lees verder

Contactformulier te uitgebreid

Vraag minder, krijg meer Op veel websites is het contactformulier te uitgebreid. Sommige van die formulieren bevatten erg veel onnodige vragen en een hoop zijn er “verplicht”. Een contact­formulier is een medium om een snelle vraag aan de onderneming te stellen. Hiervoor is eigenlijk alleen een emailadres nodig en een veld, waar je de vraag […]
Lees verder

Bezoekerstellers geven inzicht

Tellen van bezoekers Het bijhouden van het aantal unieke bezoekers en bekeken pagina’s geeft een goed inzicht in het gebruik van de website. Je kunt hiermee behalve het aantal bezoekers ook bepalen, welke weg die bezoeker door de website aflegt. Met de informatie van de bezoekerstellers kun je de structuur van de site zonodig aanpassen. […]
Lees verder

Over mij, begin er niet mee

Het gaat niet ‘over mij’ Vaak zie je op sites op de homepagina of bij de 2e menuknop ‘Over mij’. Ik zie dat liever later in het menu, bijvoorbeeld net vóór ‘Contact’. Waar gaat het de klant om? De bezoeker geeft vermoedelijk geen klap om wie jij bent. Hij wil weten, of jouw product of […]
Lees verder

Mystery Meat

Wat is mystery meat Mystery meat is een soort vlees, waarvan de oorsprong niet duidelijk is. Het is met het oog niet te herkennen. Als je ervan proeft, weet je misschien wel wat het is, misschien ook niet. Zou jij het risico aandurven? Ook op websites Op websites vind je een soortgelijk verschijnsel. Er staat […]
Lees verder

Kun je meteen zien wat jij doet

Wees duidelijk Als iemand op jouw site komt, is het hem dan meteen duidelijk op welke site hij is en wat jouw business is. En natuurlijk zonder te hoeven scrollen. Dit is vooral belangrijk bij sites als “Jansen b.v.” Gebruik hier een tag-line, die bijvoorbeeld zegt “Herenmode” of “Freelance secretaresse”. Wees hierin zo duidelijk mogelijk, […]
Lees verder

Is het belangrijkste zonder scrollen zichtbaar

Waar gaat het om Veel sites, vooral de CMS-sites, hebben een standaard layout. We zien van boven naar beneden een lege ruimte van één centimeter, de naam van de site, een enorm grote bannerfoto en een menu. Dit alles neemt op mijn laptop samen 9 van de beschikbare 15 cm in beslag. Dat is 60% […]
Lees verder

Welkom, zijn we dat ook op jouw site?

Welkom? Verspil geen ruimte! Op veel sites kom je nog steeds de kreet “Welkom op onze site” tegen, dit is verspilde ruimte. Ik weet al, dat ik op “onze site” ben, ik heb daar zelf voor gekozen. Ook heb ik nog nooit een site gezien, waar stond, dat ik niet welkom was. “Kijk rustig even […]
Lees verder

Vraag kritiek op jouw website

Maak duidelijk wat je wilt Als je de testgebruikers om kritiek vraagt, zijn de meesten geneigd om aardige dingen te zeggen. De meeste mensen zijn aardig en willen niets negatiefs over je werk zeggen. Als je een persoonlijke relatie met de testers hebt en ze weten dat je hard aan dit project hebt gewerkt, geven […]
Lees verder