Sliders

SliderEen van de meest voorkomende ontwerpfouten op websites is het toepassen van sliders, zeker op de homepage. Het gebruik van sliders, ook image carrousels of diavoorstellingen genoemd, is een handige manier om meerdere foto’s, video’s, afbeeldingen of tekstblokken op dezelfde plek op je website weer te geven.  De gedachte aan een grote, mooie, flitsende diashows kan heel aanlokkelijk zijn.

Je ziet ze overal

Ik weet zeker dat je ze de laatste tijd bij tientallen gezien hebt. Op heel veel websites schuiven ontelbare afbeeldingen of teksten voorbij. Verschillende malen heb ik geprobeerd om ze bij te houden, maar zeker met teksten lukt het mij niet altijd.  Het is gewoon irritant om toch te proberen ze haastig te lezen of te bekijken voor er een andere dia komt. Tegenwoordig neem ik niet eens meer de moeite om verder te kijken dan de eerste dia van fotoslider.

Zijn ze ‘cool’?

Misschien vind jij ze zelf wel leuk, sommige mensen vinden ze cool. Maar op die manier cool zijn is eigenlijk niet goed voor bruikbaarheid van de site en levert je hier geen conversies en dus geen geld op.

Ineffectief

Carrousels zijn een ineffectieve manier om je tot de bezoeker te richten en hebben een negatief effect op SEO en usability van de site. Gebruikers die moeite met lezen hebben of een andere taal gebruiken dan de taal op uw website lezen vaak langzamer. “Ik heb geen tijd om alles te lezen of te bekijken.”

Als ze niet effectief zijn, waarom gebruikt men ze dan?

  • Je wilt de boodschap zo uitgebreid mogelijk op de homepage zetten
  • Sliders vertellen de opdrachtgever, dat zijn nieuwste idee nu óók op de homepagina staat.
  • Men denkt dat de website verouderd is, omdat hij (nog) geen sliders heeft
  • Omdat onze klanten en ontwerpers erom blijven vragen
  • Elke afdeling wil hun speciale aanbieding op de homepage hebben en natuurlijk zijn sliders een gemakkelijke uitweg om iedereen gelukkig te maken

Wat is je prioriteit?

We weten niet wat onze hoogste prioriteit zou moeten hebben, zodat we ze allemaal hier bij elkaar zetten en zien wat het beste werkt. Daardoor vechten meerdere berichten allemaal om aandacht. Als jij niet weet wat het belangrijkste stuk van de informatie op jouw website is, hoe moeten de bezoekers van jouw website dat dan weten? Bepaal de prioriteit van je aanbiedingen voordat je verder gaat.

Heeft het nut?

Het is de vraag of het gebruik van een slider een op een webpagina enig nut heeft. De waarheid is dat ze conversie drastisch verminderen. Slechts 1% van de mensen klikt daadwerkelijk op een dia en bijna altijd op eerste, op de andere wordt bijna niet meer geklikt. Heeft het zin om voor zo weinig klikken de helft van de pagina te reserveren? Denk je nog steeds dat sliders een goed idee zijn?

Redenen waarom je geen sliders zou moeten gebruiken:

  • langere laadtijden door grote afbeeldingen
  • ze vertragen je site, dat is slecht voor SEO
  • de belangrijkste alinea verschijnt lager op de pagina
  • niemand klikt erop of kijkt ernaar
  • bewegende objecten leiden de aandacht af, je leest de tekst en ziet dan uit je ooghoek iets veranderen
  • ze houden geen rekening de behoefte van de gebruiker om in zijn eigen tempo lezen
  • een slider lijkt op een banner en wordt daardoor eerder genegeerd
  • vaak werken sliders niet altijd goed op mobiele apparaten en met de steeds toenemende aantallen van mobiel internet, is dit een groot probleem

Weest niet bang, er is een uitweg! Hier zijn een paar alternatieven, die je kunt proberen

Slider alternatieven

  1. Gebruik géén slider.
    Je kunt zelfs proberen om de slider een poosje te vervangen door een vaste afbeelding en bepalen wat het effect hiervan is op het doorklikken en conversie. Of een pagina met thumbnails met een stukje tekst, die linken naar het complete artikel. De foto’s worden niet aan hen opgedrongen, ze zullen ze alleen maar die foto’s opmerken die hun aandacht trekken. En geloof me, dat zal beter verkopen. Uiteindelijk is het belangrijk om dat te kiezen, wat het beste werkt voor jouw website en publiek. Wat maakt dat mensen denken dat het hebben van bewegende dingen op uw website altijd een goed idee is?
  2. Gebruik een gecontroleerde slider.
    Geef gebruikers de mogelijkheid om volledige controle over je slider te hebben. Dus moet de slider misschien helemaal niet sliden, tenzij je bezoeker dit zelf wil. Knoppen als ‘vorige’ en ‘volgende’ of voor iedere individuele afbeelding geven niet alleen meer controle, maar ook een idee door hoeveel afbeeldingen we moeten worstelen. Dat geeft je ook nog de mogelijkheid om de keuze van de afbeelding te laten registreren in de statistieken.
  3. Gewoon op de pagina zetten.
    Als het belangrijk is, moet je het in de meeste gevallen gewoon het op de pagina zetten, zonder te sliden of te klikken. Doe je best, laat je meest relevante aanbod de aandacht van je bezoekers vangen. Een stilstaande afbeelding met een call-to-action. Schrijf een ​​intro over de organisatie en het product. Maak gebruik van grote illustraties en een duidelijke kop om je belangrijkste selling point uitleggen: dat je product makkelijk te gebruiken is. Ja, misschien een beetje veel tekst om te lezen, maar merk op dat niets beweegt of van links naar rechts schuift. Is je bezoeker een langzame lezer, dan kan hij de tijd nemen om te leren wat je erover vertelt. Dan als hij meer wil, kan hij klikken op de zeer opvallende gele ‘meer informatie’ knop, naar beneden scrollen, of gebruik maken van het navigatiemenu.

Sliders zijn slecht

Sliders zijn absoluut slecht en moeten vermeden worden. Alleen maar omdat je concurrenten sliders hebben, betekent niet automatisch dat ze weten wat ze doen! Je hoeft ze dus zeker niet te kopiëren.

Meer artikelen over 'websites'

Mobiel internet

Mobiel internet verdringt vaste PC’s De tijd voor websites, die alleen op desktops werken, is voorbij. Je kunt onmogelijk het groeiend aantal mobiele gebruikers negeren. Het gebruik van mobiele toestellen heeft dat van vaste toestellen inmiddels ingehaald. Van de 7 miljard mensen op aarde heeft 77% een mobiel toestel. Dit gaat om 5.4 miljard mensen. […]
Lees verder

20 tips voor je mobiele website

Over je mobiele website Dit is het tijdperk van het mobiele internetgebruik. Steeds meer bezoekers maken gebruik van mobiele websites, dus is het belangrijk om te zorgen dat jouw website de gebruikers van deze toestellen een goede ervaring geeft. Als jouw website niet mobielvriendelijk is, wordt hij door Google minder gewaardeerd en later vermeld in […]
Lees verder

De ‘over mij’-pagina

‘Over mij’, een ondergewaardeerde pagina Een lezer is net aangekomen op jouw homepagina, wat gaat hij nu doen? Hij is nieuwsgierig geworden naar jou, wie zit er achter dit bedrijf. Natuurlijk, de ‘over-mij’-pagina. Deze pagina is één van de meest ondergewaardeerde pagina’s tijdens ontwikkeling van veel websites. De ‘over mij’-pagina is de ziel van je […]
Lees verder

Accessibility

Wat is accessibility Bij accessibility gaat het over het verlenen van volledige, onbeperkte toegang tot een bepaald product of dienst, zoals bijvoorbeeld een website, voor mensen met een beperking. Accessibility is niet gelijk aan usability, al zijn er overlappende delen. Bij usability kijk je naar de bruikbaarheid van een website voor de gebruiker met of […]
Lees verder

Uniforme layout

Dit is één site Soms heeft de ontwerper van een website de pagina’s ervan onderling zo’n verschillende layout gegeven, dat de bezoeker niet meer zeker is, dat dit bij dezelfde site hoort. Er moeten rustpunten in het ontwerp zitten, waar de bezoeker zich op kan oriënteren. Denk daarbij aan: header menu formaat kleurschema kopregels lettertype […]
Lees verder

Zoekmachinevriendelijke url gebruiken

Zoekmachinevriendelijke url Beter voor mensen én zoekmachines Op het internet kom je vaak sites tegen, waarbij de pagina’s, die vanuit het menu worden gekozen, lange en onleesbare namen hebben als www.voorbeeld.com/index.php?page_id=33. Dit is een link, die mensen niet gemakkelijk zullen onthouden en geen betekenis voor zoekmachines heeft. Veel beter is het om als link www.voorbeeld.com/onze-producten […]
Lees verder

Hoe veilig is jouw website

Houd je website veilig Een website loopt continu het gevaar om door hackers te worden aangevallen. CMS-websites lopen een groter risico dan statische websites. Een CMS-website kun je op afstand aanpassen en aangezien die systemen heel veel worden gebruikt, weten sommigen de manieren om illegaal in zo’n site te komen. Toen je website werd gemaakt, […]
Lees verder

Bezoekerstellers geven inzicht

Tellen van bezoekers Het bijhouden van het aantal unieke bezoekers en bekeken pagina’s geeft een goed inzicht in het gebruik van de website. Je kunt hiermee behalve het aantal bezoekers ook bepalen, welke weg die bezoeker door de website aflegt. Met de informatie van de bezoekerstellers kun je de structuur van de site zonodig aanpassen. […]
Lees verder

Responsive Website

Vaste Computer Er was een tijd dat je er op kon rekenen dat je bezoeker op een vaste computer naar jouw website keek. Die tijd is nu over en komt nooit meer terug. Nu gebruikt een groot gedeelte van de surfers een mobiel toestel. Mobiele toestellen De oudere mobiele toestellen konden wel naar het web, […]
Lees verder

Stockfoto’s gebruik ze met mate

Mensen houden er niet van Je wilt niet weten hoe allergisch mensen voor stockfoto’s zijn. Meestal doen de personen op de foto’s gespeeld enthousiast, juichen gemaakt, steken hun duim omhoog of maken acrobatische sprongetjes. Ze lijken met hun onnatuurlijke poses niet in de verte op de mensen, die bij het bedrijf werken of op hun […]
Lees verder

Kun je meteen zien wat jij doet

Wees duidelijk Als iemand op jouw site komt, is het hem dan meteen duidelijk op welke site hij is en wat jouw business is. En natuurlijk zonder te hoeven scrollen. Dit is vooral belangrijk bij sites als “Jansen b.v.” Gebruik hier een tag-line, die bijvoorbeeld zegt “Herenmode” of “Freelance secretaresse”. Wees hierin zo duidelijk mogelijk, […]
Lees verder