Hoe kun je de SEO verbeteren

Zoekmachines hebben er belang bij om hun klanten zo snel mogelijk van relevante pagina’s te voorzien, met de meest relevante pagina eerst. Het gebruik van de juiste woorden, die waar klanten naar zoeken, zal resulteren in een beter inzicht voor zoekmachines waar de site over gaat en daardoor een hoger positie op de lijst van hun zoekresultaten krijgen. Simpel gezegd: “Hoe beter de optimalisatie, hoe groter de zichtbaarheid van de site”. Als je de zoekmachines duidelijk maakt waar je site over gaat, dan zal de SEO verbeteren en help je jezelf. Zelfs commerciële websites zijn soms opgezet door mensen die weinig tot niets van SEO weten. Ze geven de zoekmachines niet wat ze nodig hebben om de site goed te indexeren.

Truc

Er is echt geen truc, waardoor je eenvoudig de SEO kunt verbeteren en naar de eerste plaats op de lijst zult gaan. SEO is een ‘moving target’, de regels en tips van vorig jaar om de zichtbaarheid van een site te vergroten gelden vandaag niet meer en kunnen zelfs averechts werken. Een paar jaar geleden probeerde men websites een hogere vermelding te geven door ze vol te stoppen met keywords. Zoekmachines worden steeds slimmer en hebben het door als je ze probeert te manipuleren. Ze kunnen je in dat geval ook bestraffen met een lagere plaats of een complete uitsluiting. Pas op voor mensen, die jou een plaats in de top-10 garanderen, ze kunnen daarvan bijna nooit zeker zijn.

Wat je wel kunt doen

Toch kun je wel een heleboel kleine dingen aan je site veranderen, om een betere plaats te bereiken. Al die kleine dingen samen kunnen wel een belangrijk verschil maken. Het is ook niet iets, dat je alleen op de home-pagina doet, maar op alle individuele pagina’s. Je moet de home-pagina voor het belangrijkste sleutelwoord van je website optimaliseren, de andere pagina’s voor hún belangrijkste onderdeel. Heb je een aantal producten, die je verkoopt, zet ze dan op aparte pagina’s. Die kun je dan voor dat keyword optimaliseren. Doe in ieder geval een stuk of tien pagina’s. Natuurlijk zijn er wel pagina’s, waar je weinig of geen tijd aan hoeft te besteden. Naar pagina’s als leveringsvoorwaarden, privacy, contact en copyright zullen niet veel mensen zoeken. Optimaliseer dan ook alleen die pagina’s, waarvan je wilt dat bezoekers ze zullen vinden.

Keywords

Gebruik die zoekwoorden op diverse plaatsen op de pagina. Het belangrijkste zoekwoord zoals jouw belangrijkste product het liefst in de domeinnaam. Als die volledig overeenkomt met het zoekargument, zul je hoog scoren. Op de andere pagina’s een specifiek keyword in de url bijvoorbeeld www.mijnkleding.com/regenkleding, meta-description, paginatitel, koppen, links en alt-teksten bij afbeeldingen. Bij afbeeldingen is het goed om een zinvolle naam te kiezen, ‘regenkleding.jpg’ zegt meer dan ‘img_0197.jpg’. Het opnemen van ‘Foto van regenkleding. ‘ in de alt-tekst helpt de zoekmachine de inhoud van de pagina beter te indexeren. Gebruik bij koppen absoluut een h1..h6-tag en geen normale tekst, die vet gedrukt is en groter gemaakt. Voor een bezoeker lijkt dit hetzelfde, maar voor een zoekmachine is er wel degelijk een verschil. Ook is het beter om de keywords zover mogelijk aan het begin van de kop en de alineatekst te plaatsen. Zoekmachines vinden de eerste woorden van een onderdeel belangrijker dan later geplaatste woorden. Verder moet je ze in de tekst zelf een paar keer gebruiken en zeker een keer in de eerste alinea. Overdrijf het echter niet. Gebruik relevante teksten gebaseerd op keywords met een lage tot gemiddelde concurrentie en een gemiddeld tot hoog zoekvolume.

Links

Keywords in linkteksten opnemen helpt ook. Zoekmachines vinden jouw site belangrijker, als zij zien dat andere sites naar jouw site linken. Deze links worden ‘backlinks’ genoemd. Ze helpen mee om een hogere vermelding te krijgen. Dit geldt alleen als die site een goede reden heeft om naar de jouwe te verwijzen. Gekochte backlinks hebben weinig waarde evenals geruilde links van niet gerelateerde sites. Verder helpt het als de verwijzende site zelf ook een goede positie heeft en naar een relevante pagina linkt, dus niet altijd de homepagina. Bij SEO gaat het om pagina’s, niet om websites. In de zoekresultaten vind je ook alleen specifieke pagina’s, die voldoen aan de zoekargumenten van de bezoeker. Die pagina staat op zichzelf en wordt ook als zodanig beoordeeld. Probeer ook de linktekst te variëren. Gebruik linkteksten met een betekenis, naar ‘klik hier’ wordt niet vaak gezocht. Verder kun je ook een titel opgeven, die zichtbaar wordt als je er met de muis over gaat.

Meta Description

Als je geen meta-description opgeeft, verschijnt in de Google resultaatlijst een stukje van jouw paginatekst, waar het zoekargument in voorkomt. Maar het is beter om zelf een omschrijving te geven, die de klant direct aanspreekt en verleidt om op jouw link te klikken. Zet het zoekargument liefst vooraan in de titel. Google geeft de keywords in vet weer, waardoor ze beter opvallen. Gebruik unieke titels, voor iedere pagina een andere.

Het gaat om de tekst

Een van de belangrijkste dingen om te weten is dat zoekmachines tekst indexeren, geen flash-files of afbeeldingen. Ze kunnen wel alt-tags, onderschriften en de tekstdelen van flash en pdf-bestanden lezen, maar tekst vormt toch de hoofdmoot. Gebruik teksten van 300-500 woorden per pagina, minder wordt door Google niet als een volledige pagina gezien, meer geeft de bezoeker de indruk dat het veel is. Gebruik dan een link naar een lees-meer-pagina. De bezoeker op de site wil ook graag wat lezen, want hij heeft een vraag, een probleem of wil iets kopen. De eerste alinea is de belangrijkste, als die aanspreekt leest de bezoeker door. Zorg dus voor tekst, die een antwoord op de vraag van de bezoeker geeft. Je schrijft de inhoud van een website natuurlijk eerst voor de lezer, maar denk ook aan de zoekmachines. De meeste lezers hebben meteen door waar de tekst over gaat en of het relevante inhoud is, maar voor de zoekmachines gelden andere regels. Zoek-machines zijn enorm krachtige machines, maar kunnen niet denken. Ze kunnen wel goed tekst vergelijken met zoekwoorden en hun synoniemen. Het kan geen kwaad om de zoekmachines een handje te helpen bij het indexeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je mag deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer artikelen over 'seo'

Scoort jouw mobiele website hoog op de Google zoekpagina’s?

Jouw mobiele website móét mobielvriendelijk zijn! Sinds 21 april 2015 houdt de bekendste zoekmachine rekening met de mobiel­vriendelijkheid van een website. Google zet een mobiele website op een plaats in de zoekresultaten, die afhankelijk is van de bruikbaarheid van die pagina op een mobiel toestel. Op het internet wordt dit Mobilegeddon genoemd. Het is natuurlijk […]
Lees verder

De homepagina heet ‘Home’

Standaards, we zijn eraan gewend Gebruik de naam ‘Home’ voor de homepagina, niet ‘Start’, ‘Begin’ of iets dergelijks. Bezoekers zijn dit zo gewend en het kan verwarring veroorzaken. Niet iedereen komt via de homepagina op jouw site. Zorg er ook voor dat de knop ‘Home’ verwijst naar www.voorbeeld.com/ en niet naar www.voorbeeld.com/home. Het lijkt dan […]
Lees verder

Informatieve titel

In-context en out-of-context De meeste schrijvers kennen de waarde van een informatieve titel, maar veel beginnende webschrijvers weten misschien nog niet dat elke webpagina twee soorten titels nodig heeft. De in-context titel zit altijd aan de bovenkant van een pagina, samen met de rest van het artikel. Is de titel boven elke pagina informatief genoeg, […]
Lees verder

Zoekmachinevriendelijke url gebruiken

Zoekmachinevriendelijke url Beter voor mensen én zoekmachines Op het internet kom je vaak sites tegen, waarbij de pagina’s, die vanuit het menu worden gekozen, lange en onleesbare namen hebben als www.voorbeeld.com/index.php?page_id=33. Dit is een link, die mensen niet gemakkelijk zullen onthouden en geen betekenis voor zoekmachines heeft. Veel beter is het om als link www.voorbeeld.com/onze-producten […]
Lees verder