‘Over mij’, een ondergewaardeerde pagina

Een lezer is net aangekomen op jouw homepagina, wat gaat hij nu doen? Hij is nieuwsgierig geworden naar jou, wie zit er achter dit bedrijf. Natuurlijk, de ‘over-mij’-pagina. Deze pagina is één van de meest ondergewaardeerde pagina’s tijdens ontwikkeling van veel websites. De ‘over mij’-pagina is de ziel van je site. De essen­tie is het warme, gastvrije gevoel, dat je lezer krijgt van jouw verhaal. Het is de plaats, waar je je persoonlijkheid en je motivatie kunt tonen, waarom je doet wat je doet. De ‘over mij’-pagina is doorgaans één van de meest bezochte pagina’s op je site. Dus moet jij een verbluffend behulpzame, gebruiksvriendelijke ‘over mij’-pagina hebben.

Het grote geheim

Waarschijnlijk denk je dat je ‘over mij’-pagina over jóú gaat. De waarheid is anders, die pagina gaat eigenlijk meer over je bezoeker dan over jou. Je uiteindelijke doel moet zijn dat je de belangrijkste vraag van de lezer die door je website bladert (of hij het beseft of niet) beantwoordt: ‘Wat is het voordeel voor mij?’. Een bezoeker wil meer dan een biografie of een lange lijst van kwalificaties en je grootste successen. Het moet de lezer inzicht te geven in wie je bent, wat je aanbiedt en, belangrijker nog, waarom hij op de site rond moet kijken voor meer informatie. Vertel de bezoeker wel wie je bent en wat je gelooft.

Weet tegen wie je praat

Dit is het meest vergeten aspect van het schrijven op een website en andere zakelijke communicatie. Voor elk bericht dat je schrijft moet je eerst begrijpen voor welk publiek de tekst bedoeld is. Als je niet weet tegen wie je praat, hoe kun je ze dan vertellen wat ze nodig hebben en wat ze willen horen? Begin met waarom, denk daarna aan wie. Wat denk je dat de lezer interessant vindt? Dat is de goede plaats om te beginnen. Wat moet je weten? Je moet weten wie zij bewonderen, wat ze nastreven, verachten, vrezen en koesteren. Ja, het is een plek om over jezelf te praten, maar bovenal met het doel de bezoeker te dienen. Maakt het denken aan schrijven over jezelf je nerveus? Ga er even voor zitten, dan komt het vanzelf. Begin met een sterke openingszin, wek de interesse van de lezer. Laat hem er absoluut zeker van zijn, dat hij op de juiste plaats is.

Laat je kennen

Als een bezoeker jou wil leren kennen, moet hij weten wie je bent. Op een website kun je dit op twee manieren bereiken, je manier van schrijven en natuurlijk een foto. Verder zal hij ook je naam willen weten. Als hij jouw product of dienst wil afnemen of je wil aanbevelen aan een relatie, zal hij zich meer comfortabel voelen als hij het gevoel heeft wie je bent. Vertrouwen kun je opbouwen door het toevoegen van een goede foto op die pagina. Je potentiële klant kijkt je graag in de ogen. Zorg dan ook dat jouw foto naar de klant kijkt en niet naar opzij. Hoe mooi de foto ook is, hij zorgt dan voor minder contact met de bezoeker. Als jij iemand bent met een gezicht en een naam, word je veel makkelijker door hem onthouden. Dat samen met een aantal goed geschreven teksten, helpt een goed gevoel over het bedrijf te krijgen. Als iemands woorden hem aanspreken, wil hij natuurlijk meer lezen en de mens achter de website leren kennen. De wereld draait steeds meer om het web en het is het belangrijk dat je jouw publiek op een persoonlijke en vriendelijke manier benadert, anders ben je gewoon een andere grijze website in een zee van websites.

Hoe schrijf je

Schrijf alsof je direct tegen een klant spreekt. Wees streng voor jezelf en schrap alle bedrijfs- en vaktaal. Dit is je grote kans om je lezers te vertellen hoe je ze kunt helpen. Wees niet bang om je product aan te prijzen. Ik weet dat het verleidelijk is om woorden toe te voegen, die je in een gesprek nooit zal gebruiken, maar je zult dan onnatuurlijk overkomen. Als je problemen hebt met deze manier van werken kun je de tekst ook eerst uitspreken en opnemen en dan de beste stukjes opschrijven. Er is een discussie over de vraag of je in de eerste of derde persoon moet schrijven. Ik vind de eerste persoon beter, want ik wil direct tot jou spreken, maar veel ‘over mij’-pagina’s zijn geschreven in de derde persoon. Als iemand anders over jou schrijft, is het wat minder persoonlijk. Schrijf ook niet ‘over-ons’ als je een éénmanszaak hebt. De stijl, toon en taal moeten wel allemaal bij jou passen. Hoe kun je opvallen, hoe kun je vernieuwend en onvergetelijk zijn, aanzetten tot nieuwsgierigheid, de lezer laten denken dat je de website speciaal voor hem hebt geschreven?

Houd het kort

Een verhaal is leuk, maar lange, saaie verhalen scoren niet. Praat met de bezoeker over waarom hij de moeite moet nemen om je website te lezen. Praat over de problemen die je kunt oplossen, over hoe je kunt helpen en waarin hij geïnteresseerd is. Wees specifiek en voeg links naar producten en diensten toe. Laat zien hoe je oplossingen hebt geboden aan anderen. Ook een portfolio en een lijst van projecten waaraan je hebt gewerkt zullen zeker helpen. Als je probeert om je website succesvol te maken, moet je jezelf niet tegenwerken. Geef jezelf elk voordeel dat je kunt verzinnen. Mocht je een video over jezelf maken, houd die dan zeker kort. Niemand neemt de tijd om tien minuten naar een video over jou te kijken.

Maak wel een ‘over mij’-pagina

Elke site heeft een ‘over mij’-pagina. Wees niet slim, noem het ‘over mij’ en niets anders, bezoekers verwachten het daar. Als je geen ‘over mij’-pagina op je website hebt, scoor je minder.

Een reactie op “De ‘over mij’-pagina”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je mag deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer artikelen over 'tekst'

Controleren, controleren, controleren

Controleer je tekst Het lijkt een overbodig advies, maar je moet je teksten controleren. Ik bedoel dan niet één of twee keer, maar zo vaak mogelijk, in ieder geval nog een keer allemaal vóór je ze publiceert. Ik lees veel teksten en het valt me op, dat er nogal wat fouten in voorkomen. Waarom controleren? […]
Lees verder

Hoe is de openingsalinea op jouw site

Openingsalinea, profileer jezelf De belangrijkste pagina op je site is de homepagina, een groot deel van de bezoekers komt hier binnen. Het belangrijkste deel van die pagina is de openings­alinea, daar valt meestal je oog op. Hier profileer je jezelf mee en verleid je de klant om op jouw site verder te lezen. Dat lukt […]
Lees verder

Hoe schrijf je goede webteksten

Webteksten Elke website heeft een specifieke doelgroep en elke website vereist een eigen soort inhoud. Snelle analyse en snel denken zijn de beste tools voor een webtekstschrijver. Een effectieve tekst bevat niet overmatig veel zoekwoorden. Dat zal de bezoeker gaan vervelen, waardoor hij naar een andere site gaat. Om goede teksten voor het web te […]
Lees verder

Hoe schrijf je actieve teksten

Wat zijn actieve teksten Om actieve teksten te schrijven begin je de zinnen met de belangrijkste informatie, meestal het onderwerp (wie doet het) en het gezegde (wat doet hij). Dit heet de actieve vorm. Bij actieve teksten voert het onderwerp de handeling uit: Jan koopt een boek. De hond eet het vlees. Bij de lijdende-vorm […]
Lees verder

Hoe schrijf je een testimonial

Wat is een testimonial? Een goede testimonial legt uit hoe jouw dienst of product klanten heeft geholpen bij het oplossen van hun problemen. Testimonials dienen als bewijs dat wat jij doet werkt. Hoe meer testimonials je hebt, hoe beter het is, al hoef je ze natuurlijk niet allemaal te laten zien. Een testimonial is een […]
Lees verder

Welkom, zijn we dat ook op jouw site?

Welkom? Verspil geen ruimte! Op veel sites kom je nog steeds de kreet “Welkom op onze site” tegen, dit is verspilde ruimte. Ik weet al, dat ik op “onze site” ben, ik heb daar zelf voor gekozen. Ook heb ik nog nooit een site gezien, waar stond, dat ik niet welkom was. “Kijk rustig even […]
Lees verder