Jouw mobiele website móét mobielvriendelijk zijn!

Zoekmachines vinden mobielvriendelijke sitesSinds 21 april 2015 houdt de bekendste zoekmachine rekening met de mobiel­vriendelijkheid van een website. Google zet een mobiele website op een plaats in de zoekresultaten, die afhankelijk is van de bruikbaarheid van die pagina op een mobiel toestel. Op het internet wordt dit Mobilegeddon genoemd. Het is natuurlijk niet Google’s plan om eigenaars van niet-mobielvriendelijke websites te bestraffen, maar Google wil gewoon zijn gebruikers de best mogelijke ervaring bieden, ongeacht welke browser of apparaat ze gebruiken om onze website vinden, met de meest relevante website eerst. Daarom willen zij geen webpagina aanbevelen als die pagina niet, niet goed of onleesbaar op zijn toestel wordt afgebeeld. In feite zal het belang van goede mobiele websites vanaf nu alleen maar toenemen.

Het heeft al effect…

Een rapport van Adobe toonde aan dat het verkeer naar niet-mobielvriendelijke websites in de twee maanden na de veranderingen daalde met 12% ten gunste van mobielvriendelijke sites.

Zijn jouw pagina’s mobielvriendelijk?

Mobielvriendelijkheid wordt bepaald op paginaniveau, niet voor de hele site. Google heeft een eenvoudig hulpmiddel om te controleren of jouw website mobielvriendelijk is. Deze test analyseert een websiteadres en rapporteert of de pagina een mobielvriendelijk design heeft. Probeer zelf de mobielvriendelijkheidstest en bekijk het resultaat.

mobiele website

Google let daarbij op de volgende zaken:

Lettergrootte

De pagina moet zonder te vergroten en te scrollen goed leesbaar zijn. Gebruik zoveel mogelijk standaard lettertypes voor grotere teksten, ‘mooie’ lettertypes vereisen vaak meer laadtijd.

Klikruimte voor de vinger

Vingers hebben, vergeleken met een muis, een veel grotere ruimte nodig om de juiste link en ook alleen maar één link te activeren. Dan bedekt de vinger ook nog het hele klikgebied, waardoor het richten moeilijker wordt. Vingers hebben ook niet de mogelijkheid om te zweven (hover) of te klikken met de rechter muisknop.

Menu’s

De schermen van een mobiele telefoon zijn te klein om een volledig navigatie­menu naast de normale inhoud weer te geven. Meestal gebruikt met hiervoor een dropdownmenu, dat verschijnt als je op een knop met drie lijntjes klikt.

Laadtijd

Laadtijd van de pagina is een van de aandachtspunten van Google, die bekijkt hoelang het duurt voordat het zichtbare gedeelte van het scherm is gevuld, zodat de gebruiker er mee kan werken. Pagina laadtijd is een belangrijk onderdeel om gebruikers een geweldige ervaring te geven.

Geoptimaliseerde afbeeldingen

Gebruik geen grote afbeeldingen, die met stylesheets verkleind worden. Het gebruik van Flash is niet mobielvriendelijk, veel mobiele toestellen kunnen deze inhoud niet tonen. Je kunt overwegen om HTML5 technologieën te gebruiken, die wel worden ondersteund.

Geef Google toegang

Zorg dat Google volledige toegang heeft tot afbeeldingen, stylesheets en javascriptfiles. Blokkeer deze files niet door middel van robots.txt of file-accesslevels, anders kan de inhoud van je site door Googlebot niet goed worden geïndexeerd.

De belangrijkste stappen

Dit zijn enkele van de belangrijkste stappen die je helpen voorkomen dat je door Google wordt benadeeld en je bezoeker jouw mobiele website op een lagere positie in de zoekresultaten vindt als hij al zover naar onderen in de lijst gaat om jouw website te vinden.

Veranderde regels: nachtmerrie of zegen?

Uiteindelijk moet het de bedoeling van een mobiele website zijn om de gebruiker een goede ervaring te geven. Als je dat doet, wordt de vermelding in Google niet meer negatief beïnvloed en hoef je er niet over wakker te liggen. Dus eigenlijk is dit een zegen, Google ‘motiveert’ je om het goed te doen.

Zo snel mogelijk aanpassen

Als blijkt, dat jouw mobiele website niet aan de eisen voldoet, kun je hem het beste zo snel mogelijk aanpassen. Als jij een goede mobiele website hebt, geef je de bezoekers die via een mobiel toestel naar een bepaald onderwerp zoeken een betere ervaring. Dat is ook in jouw belang! Een responsive website is hiervoor de beste oplossing want zo’n website kan zich aanpassen aan de breedte van het scherm. Kun je het zelf niet aanpassen, vraag het dan je webdesigner of vraag mij om dit voor je te doen. Al mijn websites zijn mobielvriendelijk.

Meer artikelen over 'seo'

SEO verbeteren

Hoe kun je de SEO verbeteren Zoekmachines hebben er belang bij om hun klanten zo snel mogelijk van relevante pagina’s te voorzien, met de meest relevante pagina eerst. Het gebruik van de juiste woorden, die waar klanten naar zoeken, zal resulteren in een beter inzicht voor zoekmachines waar de site over gaat en daardoor een […]
Lees verder

De homepagina heet ‘Home’

Standaards, we zijn eraan gewend Gebruik de naam ‘Home’ voor de homepagina, niet ‘Start’, ‘Begin’ of iets dergelijks. Bezoekers zijn dit zo gewend en het kan verwarring veroorzaken. Niet iedereen komt via de homepagina op jouw site. Zorg er ook voor dat de knop ‘Home’ verwijst naar www.voorbeeld.com/ en niet naar www.voorbeeld.com/home. Het lijkt dan […]
Lees verder

Informatieve titel

In-context en out-of-context De meeste schrijvers kennen de waarde van een informatieve titel, maar veel beginnende webschrijvers weten misschien nog niet dat elke webpagina twee soorten titels nodig heeft. De in-context titel zit altijd aan de bovenkant van een pagina, samen met de rest van het artikel. Is de titel boven elke pagina informatief genoeg, […]
Lees verder

Zoekmachinevriendelijke url gebruiken

Zoekmachinevriendelijke url Beter voor mensen én zoekmachines Op het internet kom je vaak sites tegen, waarbij de pagina’s, die vanuit het menu worden gekozen, lange en onleesbare namen hebben als www.voorbeeld.com/index.php?page_id=33. Dit is een link, die mensen niet gemakkelijk zullen onthouden en geen betekenis voor zoekmachines heeft. Veel beter is het om als link www.voorbeeld.com/onze-producten […]
Lees verder