Mobiel internet verdringt vaste PC’s

De tijd voor websites, die alleen op desktops werken, is voorbij. Je kunt onmogelijk het groeiend aantal mobiele gebruikers negeren. Het gebruik van mobiele toestellen heeft dat van vaste toestellen inmiddels ingehaald. Van de 7 miljard mensen op aarde heeft 77% een mobiel toestel. Dit gaat om 5.4 miljard mensen. Een groot deel van de web­pagina’s op het internet werkt niet goed op mobiele telefoons. Dit is een beperking die steeds belangrijker wordt naarmate er meer mensen op het web surfen op iPhones, Androids, BlackBerry’s en andere mobiele apparaten.

Nieuwe gebruikers

De meeste van de laatste miljard mobiele telefoons zijn gekocht door mensen in plattelands­gebieden van ontwikkelingslanden. In die lokaties is het gemakkelijker om mobiele telefonie aan te leggen dan vaste telefonie. Daar wonen mensen die nog nooit een vaste telefoon in hun leven hebben gehad en voor wie de verbinding met de grotere wereld absoluut hun leven gaat veranderen. Dit deel van het publiek zal het web waarschijnlijk voor de eerste keer via een 5-centimeter scherm van een mobiel apparaat zien.

Nieuwe wegen

In maart 2013 had één op de drie huishoudens in Nederland de beschikking over een tablet, dat gaat om 2,5 miljoen apparaten. Ook zijn er 5,7 miljoen smartphones in gebruik. De bezoekers zijn van alle leeftijden. Dit opent nieuwe wegen om klanten te bereiken.

Mobiele telefoon

Je moet een mobiele telefoon eigenlijk meer zien al een computer dan alleen maar een telefoon. Hij is bijna altijd continu met het internet verbonden. We raken steeds meer gewend aan het gebruik van draadloos internet. Zo’n draadloos toestel geeft de gebruiker de mogelijkheid om bijna op iedere plaats over een oneindige hoeveelheid informatie te beschikken. Hier konden we een jaar of tien geleden alleen maar van dromen. Het enige wat er nog moet gebeuren is dat we de websites voor deze manier van werken geschikt moeten maken. In principe kunnen de toestellen alle websites laten zien, maar bij veel van de sites moet deze zo verkleind worden, dat de tekst niet meer goed leesbaar is.

Responsive design

Bij responsive design ontwerp je één site, die zich aanpast aan het schermformaat. De site ziet er op de veschillende apparaten niet hetzelfde uit, maar de gebruikerservaring is er gelijk. Ook is dezelfde informatie op de verschillende platformen beschikbaar. In de nabije toekomst zullen we steeds meer soorten apparaten op de markt zien, waarin een internetverbinding aanwezig zal zijn.

Meer artikelen over 'websites'

20 tips voor je mobiele website

Over je mobiele website Dit is het tijdperk van het mobiele internetgebruik. Steeds meer bezoekers maken gebruik van mobiele websites, dus is het belangrijk om te zorgen dat jouw website de gebruikers van deze toestellen een goede ervaring geeft. Als jouw website niet mobielvriendelijk is, wordt hij door Google minder gewaardeerd en later vermeld in […]
Lees verder

Sliders zijn slecht

Sliders Een van de meest voorkomende ontwerpfouten op websites is het toepassen van sliders, zeker op de homepage. Het gebruik van sliders, ook image carrousels of diavoorstellingen genoemd, is een handige manier om meerdere foto’s, video’s, afbeeldingen of tekstblokken op dezelfde plek op je website weer te geven.  De gedachte aan een grote, mooie, flitsende […]
Lees verder

De ‘over mij’-pagina

‘Over mij’, een ondergewaardeerde pagina Een lezer is net aangekomen op jouw homepagina, wat gaat hij nu doen? Hij is nieuwsgierig geworden naar jou, wie zit er achter dit bedrijf. Natuurlijk, de ‘over-mij’-pagina. Deze pagina is één van de meest ondergewaardeerde pagina’s tijdens ontwikkeling van veel websites. De ‘over mij’-pagina is de ziel van je […]
Lees verder

Accessibility

Wat is accessibility Bij accessibility gaat het over het verlenen van volledige, onbeperkte toegang tot een bepaald product of dienst, zoals bijvoorbeeld een website, voor mensen met een beperking. Accessibility is niet gelijk aan usability, al zijn er overlappende delen. Bij usability kijk je naar de bruikbaarheid van een website voor de gebruiker met of […]
Lees verder

Uniforme layout

Dit is één site Soms heeft de ontwerper van een website de pagina’s ervan onderling zo’n verschillende layout gegeven, dat de bezoeker niet meer zeker is, dat dit bij dezelfde site hoort. Er moeten rustpunten in het ontwerp zitten, waar de bezoeker zich op kan oriënteren. Denk daarbij aan: header menu formaat kleurschema kopregels lettertype […]
Lees verder

Zoekmachinevriendelijke url gebruiken

Zoekmachinevriendelijke url Beter voor mensen én zoekmachines Op het internet kom je vaak sites tegen, waarbij de pagina’s, die vanuit het menu worden gekozen, lange en onleesbare namen hebben als www.voorbeeld.com/index.php?page_id=33. Dit is een link, die mensen niet gemakkelijk zullen onthouden en geen betekenis voor zoekmachines heeft. Veel beter is het om als link www.voorbeeld.com/onze-producten […]
Lees verder

Hoe veilig is jouw website

Houd je website veilig Een website loopt continu het gevaar om door hackers te worden aangevallen. CMS-websites lopen een groter risico dan statische websites. Een CMS-website kun je op afstand aanpassen en aangezien die systemen heel veel worden gebruikt, weten sommigen de manieren om illegaal in zo’n site te komen. Toen je website werd gemaakt, […]
Lees verder

Bezoekerstellers geven inzicht

Tellen van bezoekers Het bijhouden van het aantal unieke bezoekers en bekeken pagina’s geeft een goed inzicht in het gebruik van de website. Je kunt hiermee behalve het aantal bezoekers ook bepalen, welke weg die bezoeker door de website aflegt. Met de informatie van de bezoekerstellers kun je de structuur van de site zonodig aanpassen. […]
Lees verder

Responsive Website

Vaste Computer Er was een tijd dat je er op kon rekenen dat je bezoeker op een vaste computer naar jouw website keek. Die tijd is nu over en komt nooit meer terug. Nu gebruikt een groot gedeelte van de surfers een mobiel toestel. Mobiele toestellen De oudere mobiele toestellen konden wel naar het web, […]
Lees verder

Stockfoto’s gebruik ze met mate

Mensen houden er niet van Je wilt niet weten hoe allergisch mensen voor stockfoto’s zijn. Meestal doen de personen op de foto’s gespeeld enthousiast, juichen gemaakt, steken hun duim omhoog of maken acrobatische sprongetjes. Ze lijken met hun onnatuurlijke poses niet in de verte op de mensen, die bij het bedrijf werken of op hun […]
Lees verder

Kun je meteen zien wat jij doet

Wees duidelijk Als iemand op jouw site komt, is het hem dan meteen duidelijk op welke site hij is en wat jouw business is. En natuurlijk zonder te hoeven scrollen. Dit is vooral belangrijk bij sites als “Jansen b.v.” Gebruik hier een tag-line, die bijvoorbeeld zegt “Herenmode” of “Freelance secretaresse”. Wees hierin zo duidelijk mogelijk, […]
Lees verder