Houd je website veilig

Een website loopt continu het gevaar om door hackers te worden aangevallen. CMS-websites lopen een groter risico dan statische websites. Een CMS-website kun je op afstand aanpassen en aangezien die systemen heel veel worden gebruikt, weten sommigen de manieren om illegaal in zo’n site te komen. Toen je website werd gemaakt, is dit vrijwel zeker met de nieuwste versie van WordPress of Joomla gedaan, waarmee de site redelijk veilig was. In de loop van de tijd ontdekt men in ieder programma fouten en lekken in de beveiliging. Alle leveranciers van CMS-systemen brengen geregeld aanpassingen uit om ontdekte fouten te repareren, waardoor de website weer veilig wordt. Het is belangrijk om ze zo snel mogelijk nadat ze gepubliceerd worden te installeren, zodat de website ook veilig blijft. Je verkleint hiermee het risico op hacking en downtime aanzienlijk. Helaas draaien veel websites echter nog op die inmiddels verouderde versie en lopen hiermee onnodige risico’s.

Componenten, Modules en Plug-ins

CMS-systemen maken ook gebruik van allerlei extensies, waar ook veiligheidslekken in kunnen zitten. Het kan hier gaan om modules voor een contacformulier, een nieuwsbrief, een forum en dergelijke. Voor deze extenties komen ook regelmatig updates uit en die moet je ook zo snel mogelijk installeren. Soms laten beheerders verouderde extenties of templates op het systeem staan, hoewel ze niet meer in gebruik zijn. Ze vormen wel een risico.

Hackers

Hackers zijn altijd op zoek naar manieren om in te breken in websites van mensen, die een verouderde versie van WordPress of Joomla gebruiken. Het is dan voor hen erg eenvoudig om die website te misbruiken. Ze kunnen gemakkelijk aan de updates ontdekken welke delen zijn aangepast en welke lekken er door worden verholpen. Ze hebben dus eigenlijk het recept voor een hack en hoeven alleen maar te proberen of het bij jouw site lukt. Het gaat ook zeker lukken als die tenminste nog niet is aangepast. In dat geval kan de webhost zich gedwongen voelen om jouw website uit te schakelen als deze een risico voor hun server of de bezoekers is.

Backups, een veilig gevoel

Wat men ook vaak vergeet, is het regelmatig maken van een backup van de website. Soms denkt een beheerder dat de hosting provider dat wel zal doen, maar niet elke provider biedt hier dezelfde service. Sommige providers maken alleen een backup voor het geval dat een server defect gaat en kan dan alleen de data van de gehele server terugzetten, niet die van een individuele website. Ook is er niet altijd de mogelijkheid de data van een bepaalde datum terug te zetten, als de problemen al enige dagen geleden plaatsvonden en dus op een aantal backups corrupte gegevens staan. Het is daarom van het grootste belang om ook zelf regelmatig backups te maken van je website.

Wiens verantwoordelijkheid

De eigenaar van de website is verantwoordelijk voor het installeren en testen van deze updates. Dit wordt in de praktijk echter vaak vergeten tot het moment dat de website opeens gehackt blijkt te zijn. Natuurlijk kun jij je website zelf updaten. Er komt wel wat technisch werk bij kijken en je moet ook er wel goed van op de hoogte zijn. Als je het zelf doet, bestaat het gevaar dat jouw website niet meer goed functioneert en hierdoor kun je de gehele website kwijtraken.

Uitbesteden

Zou het niet handig zijn wanneer je je over dit soort zaken geen zorgen hoeft te maken? En zou het niet nog veel handiger zijn als je met al je vragen over uw website terecht kunt bij mensen die er echt verstand van hebben? Dat kan, je kunt het natuurlijk ook uitbesteden aan iemand, die de tijd en ook de benodigde kennis heeft.

 

Meer artikelen over 'websites'

Mobiel internet

Mobiel internet verdringt vaste PC’s De tijd voor websites, die alleen op desktops werken, is voorbij. Je kunt onmogelijk het groeiend aantal mobiele gebruikers negeren. Het gebruik van mobiele toestellen heeft dat van vaste toestellen inmiddels ingehaald. Van de 7 miljard mensen op aarde heeft 77% een mobiel toestel. Dit gaat om 5.4 miljard mensen. […]
Lees verder

20 tips voor je mobiele website

Over je mobiele website Dit is het tijdperk van het mobiele internetgebruik. Steeds meer bezoekers maken gebruik van mobiele websites, dus is het belangrijk om te zorgen dat jouw website de gebruikers van deze toestellen een goede ervaring geeft. Als jouw website niet mobielvriendelijk is, wordt hij door Google minder gewaardeerd en later vermeld in […]
Lees verder

Sliders zijn slecht

Sliders Een van de meest voorkomende ontwerpfouten op websites is het toepassen van sliders, zeker op de homepage. Het gebruik van sliders, ook image carrousels of diavoorstellingen genoemd, is een handige manier om meerdere foto’s, video’s, afbeeldingen of tekstblokken op dezelfde plek op je website weer te geven.  De gedachte aan een grote, mooie, flitsende […]
Lees verder

De ‘over mij’-pagina

‘Over mij’, een ondergewaardeerde pagina Een lezer is net aangekomen op jouw homepagina, wat gaat hij nu doen? Hij is nieuwsgierig geworden naar jou, wie zit er achter dit bedrijf. Natuurlijk, de ‘over-mij’-pagina. Deze pagina is één van de meest ondergewaardeerde pagina’s tijdens ontwikkeling van veel websites. De ‘over mij’-pagina is de ziel van je […]
Lees verder

Accessibility

Wat is accessibility Bij accessibility gaat het over het verlenen van volledige, onbeperkte toegang tot een bepaald product of dienst, zoals bijvoorbeeld een website, voor mensen met een beperking. Accessibility is niet gelijk aan usability, al zijn er overlappende delen. Bij usability kijk je naar de bruikbaarheid van een website voor de gebruiker met of […]
Lees verder

Uniforme layout

Dit is één site Soms heeft de ontwerper van een website de pagina’s ervan onderling zo’n verschillende layout gegeven, dat de bezoeker niet meer zeker is, dat dit bij dezelfde site hoort. Er moeten rustpunten in het ontwerp zitten, waar de bezoeker zich op kan oriënteren. Denk daarbij aan: header menu formaat kleurschema kopregels lettertype […]
Lees verder

Zoekmachinevriendelijke url gebruiken

Zoekmachinevriendelijke url Beter voor mensen én zoekmachines Op het internet kom je vaak sites tegen, waarbij de pagina’s, die vanuit het menu worden gekozen, lange en onleesbare namen hebben als www.voorbeeld.com/index.php?page_id=33. Dit is een link, die mensen niet gemakkelijk zullen onthouden en geen betekenis voor zoekmachines heeft. Veel beter is het om als link www.voorbeeld.com/onze-producten […]
Lees verder

Bezoekerstellers geven inzicht

Tellen van bezoekers Het bijhouden van het aantal unieke bezoekers en bekeken pagina’s geeft een goed inzicht in het gebruik van de website. Je kunt hiermee behalve het aantal bezoekers ook bepalen, welke weg die bezoeker door de website aflegt. Met de informatie van de bezoekerstellers kun je de structuur van de site zonodig aanpassen. […]
Lees verder

Responsive Website

Vaste Computer Er was een tijd dat je er op kon rekenen dat je bezoeker op een vaste computer naar jouw website keek. Die tijd is nu over en komt nooit meer terug. Nu gebruikt een groot gedeelte van de surfers een mobiel toestel. Mobiele toestellen De oudere mobiele toestellen konden wel naar het web, […]
Lees verder

Stockfoto’s gebruik ze met mate

Mensen houden er niet van Je wilt niet weten hoe allergisch mensen voor stockfoto’s zijn. Meestal doen de personen op de foto’s gespeeld enthousiast, juichen gemaakt, steken hun duim omhoog of maken acrobatische sprongetjes. Ze lijken met hun onnatuurlijke poses niet in de verte op de mensen, die bij het bedrijf werken of op hun […]
Lees verder

Kun je meteen zien wat jij doet

Wees duidelijk Als iemand op jouw site komt, is het hem dan meteen duidelijk op welke site hij is en wat jouw business is. En natuurlijk zonder te hoeven scrollen. Dit is vooral belangrijk bij sites als “Jansen b.v.” Gebruik hier een tag-line, die bijvoorbeeld zegt “Herenmode” of “Freelance secretaresse”. Wees hierin zo duidelijk mogelijk, […]
Lees verder