Webteksten

Elke website heeft een specifieke doelgroep en elke website vereist een eigen soort inhoud. Snelle analyse en snel denken zijn de beste tools voor een webtekstschrijver. Een effectieve tekst bevat niet overmatig veel zoekwoorden. Dat zal de bezoeker gaan vervelen, waardoor hij naar een andere site gaat. Om goede teksten voor het web te kunnen schrijven, is het belangrijk om te weten hoe mensen op het web lezen.

Hoe lezen bezoekers

Eigenlijk lezen ze niet, dit is veel te veel werk. Lezers op het web zijn ongeduldig, hebben haast om de gewenste informatie te krijgen en willen weer snel verder gaan. Ook is het lezen van een computerscherm vermoeiend voor de ogen, waardoor ze websites wel 25% trager lezen dan gedrukte tekst. In plaats daarvan scannen ze de pagina. Daarom moet webteksten de helft korter zijn dan geprinte tekst. Voor obscure en ingewikkelde tekst is geen tijd. Het is ook geen pretje om door massa’s tekst te moeten worstelen. Aangezien er ontelbare sites zijn, zullen bezoekers snel naar een andere site surfen, als ze alleen al denken dat ze de informatie niet in jouw webteksten zullen vinden.

Om hieraan te voldoen gebruiken we:

  • zinvolle koppen en subkoppen
  • één idee per paragraaf
  • de omgekeerde piramide stijl, met het belangrijkste punt of de conclusie als eerste
  • kortere zinnen, woorden en alinea’s
  • eenvoudige begrijpelijke woorden, geen jargon
  • beknopte tekst, de helft (of minder) van het aantal woorden, dat je voor print zou gebruiken
  • objectieve, geloofwaardige taal, in plaats van overdreven claims of promotiewoorden als “groot” en “geweldig”
  • geen vaktaal, schrijf in de taal van je bezoeker
  • opsommingen
  • gemarkeerde tekst in een afwijkende kleur of vet gedrukt en bullet-lists helpen bij het scannen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je mag deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer artikelen over 'tekst'

De ‘over mij’-pagina

‘Over mij’, een ondergewaardeerde pagina Een lezer is net aangekomen op jouw homepagina, wat gaat hij nu doen? Hij is nieuwsgierig geworden naar jou, wie zit er achter dit bedrijf. Natuurlijk, de ‘over-mij’-pagina. Deze pagina is één van de meest ondergewaardeerde pagina’s tijdens ontwikkeling van veel websites. De ‘over mij’-pagina is de ziel van je […]
Lees verder

Controleren, controleren, controleren

Controleer je tekst Het lijkt een overbodig advies, maar je moet je teksten controleren. Ik bedoel dan niet één of twee keer, maar zo vaak mogelijk, in ieder geval nog een keer allemaal vóór je ze publiceert. Ik lees veel teksten en het valt me op, dat er nogal wat fouten in voorkomen. Waarom controleren? […]
Lees verder

Hoe is de openingsalinea op jouw site

Openingsalinea, profileer jezelf De belangrijkste pagina op je site is de homepagina, een groot deel van de bezoekers komt hier binnen. Het belangrijkste deel van die pagina is de openings­alinea, daar valt meestal je oog op. Hier profileer je jezelf mee en verleid je de klant om op jouw site verder te lezen. Dat lukt […]
Lees verder

Hoe schrijf je actieve teksten

Wat zijn actieve teksten Om actieve teksten te schrijven begin je de zinnen met de belangrijkste informatie, meestal het onderwerp (wie doet het) en het gezegde (wat doet hij). Dit heet de actieve vorm. Bij actieve teksten voert het onderwerp de handeling uit: Jan koopt een boek. De hond eet het vlees. Bij de lijdende-vorm […]
Lees verder

Hoe schrijf je een testimonial

Wat is een testimonial? Een goede testimonial legt uit hoe jouw dienst of product klanten heeft geholpen bij het oplossen van hun problemen. Testimonials dienen als bewijs dat wat jij doet werkt. Hoe meer testimonials je hebt, hoe beter het is, al hoef je ze natuurlijk niet allemaal te laten zien. Een testimonial is een […]
Lees verder

Welkom, zijn we dat ook op jouw site?

Welkom? Verspil geen ruimte! Op veel sites kom je nog steeds de kreet “Welkom op onze site” tegen, dit is verspilde ruimte. Ik weet al, dat ik op “onze site” ben, ik heb daar zelf voor gekozen. Ook heb ik nog nooit een site gezien, waar stond, dat ik niet welkom was. “Kijk rustig even […]
Lees verder