Wat is een testimonial?

Een goede testimonial legt uit hoe jouw dienst of product klanten heeft geholpen bij het oplossen van hun problemen. Testimonials dienen als bewijs dat wat jij doet werkt. Hoe meer testimonials je hebt, hoe beter het is, al hoef je ze natuurlijk niet allemaal te laten zien.

Een testimonial is een sociaal bewijs, een aanbeveling van een échte klant.

Testimonials

  • helpen de vertrouwenskloof te overbruggen.
  • geven de klant het gevoel te kunnen kopen, zonder daarbij grote risico’s te lopen.
  • helpen klanten de voordelen begrijpen, die zij bij de keuze van jou kunnen verwachten.
  • laten potentiële zakenpartners je sterke punten kennen.
  • overtuigen omdat ze een derde partij (third party voice) aan het woord laten, één die al ervaring met jouw product of dienst heeft en er zijn mening over geeft. Dit wekt meer vertrouwen dan een ondernemer, die over zijn eigen bedrijf zegt hoe goed het is.
  • laten zien dat anderen, in dezelfde positie of achtergrond, er goede ervaringen mee hebben.
  • kunnen ook laten zien, dat andere meer sceptische klanten, over hun twijfel heen gekomen zijn.
  • zijn te vergelijken met mond-tot-mond-reclame.

Niet-effectieve testimonials

Carla is geweldig. Ze is een van de meest kundige mensen die ik ken.

Hans, je hebt me echt geholpen vandaag. Dank je wel.

Dit zijn geen testimonials, het is commentaar. Misschien geven ze je een goed gevoel, maar ze laten een potentiële klant niet weten dat jouw dienst een waardevolle investering zal zijn.

Effectieve testimonials

Mijn inkomen is bijna verdubbeld in zes maanden tijd!

“Bedankt Hans! Het is absoluut fantastisch. De website die jij hebt ontworpen heeft mijn praktijk geholpen! Als bezoekers mijn website zien weten ze dat ik degene ben die ze zoeken!”

Jan van Beek – Fysiotherapeut – Vleuten

“De Boer was de perfecte partner voor ons. Ze waren zowel betaalbaar als efficiënt. Ik was erg onder de indruk van hun Search Engine Optimization werk dat zij verrichten. Ze zijn een geweldig bedrijf om mee te werken.”

Peter Janszen – www.janszen.com – Beverwijk

Geloofwaardigheid

TestimonialTestimonials kunnen jouw geloofwaardigheid versterken en de verkoop stimuleren. Kernachtige, interessante en gedetailleerde testimonials werken perfect in je verkooppraatje om potentiële klanten te overtuigen om juist bij jou te kopen, maar saaie versies kunnen de lezer zomaar in slaap laten vallen. Dit is een show-stopper. Wat je er over schrijft moet de lezer aanspreken. Het geven van praktijkvoorbeelden helpt absoluut. Schrijf over hoe de dienst of product de klant heeft geholpen. Als er problemen met jouw product zijn geweest, laat dat dan ook weten. Geef dan aan hoe je die hebt opgelost. Dit helpt juist bij het vergroten van het vertrouwen in jou en jouw product.

Autenticiteit

Gebruik bij het schrijven van een testimonial aanwijzingen, dat ze authentiek zijn. Je kunt dit doen door middel van het geven van de mogelijkheid om contact met de schrijver op te nemen om te controleren of degene die tekst heeft geschreven.

Wees niet verlegen, enthousiaste klanten zullen je eerder een opdracht geven. Niet iedereen kan een testimonial goed verwoorden, maar een beetje coaching kan helpen om hen te laten zeggen wat ze er van vinden. Het is niet on-ethisch om hen te helpen met het verwoorden van hun gevoelens.

Laat de specifieke resultaten, die dankbaarheid naar boven haalden, in de tekst naar voren komen. Als je dit hele traject onder controle hebt, doe je iedereen een plezier: de schrijver van de quote, de lezer ervan en tenslotte je eigen bottom-line.

Gecontroleerde testimonial

Waar vraag je naar in een “gecontroleerde” testimonial? Eenvoudig. Neem de belangrijkste voordelen uit jouw USP (Unique Sales Pitch) en probeer om ten minste één testimonial voor elk voordeel te krijgen. Als je testimonials juist de voordelen van jouw USP noemen, versterk je het verhaal enorm. Als er erg veel positieve punten van de dienst of een product te noemen zijn, schrijf dan alleen over de belangrijkste aspecten. Wees “to the point”.

Goede testimonials zijn specifiek, kort, zinderend en ondertekend met naam, beroep/bedrijf, woonplaats en indien mogelijk een foto en een link. Met foto’s. Zie je de kracht? Echte mensen in echte steden met beroepen zoals de jouwe.

Zoek de achtergronden

Dat is waarom je erbij betrokken moet zijn. Zoek uit wat de schrijver bedoelde toen hij zei: “Bedankt – ik heb echt van jouw product genoten.” Het kost misschien een telefoontje en een beetje speurwerk om te ontdekken dat ze gewoon hun omzet met behulp van je spullen verdubbeld hebben. Ze zullen niet spontaan komen met “money quotes”. De meeste mensen denken dat alles wat je wilt een schouderklopje is.

Maar wat het beste werkt zijn mini-verhalen van de oplossing van het probleem, onverwacht succes en levensveranderende zaken. En dat alles in één of twee stevige zinnen. Gebruik geen “fake”-teksten, de meeste mensen hebben een goed gevoel wat “echt” is. Wees specifiek, dit is zeer effectief in een testimonial. Gebruik in plaats van “een grote verbetering” “een verbetering van 186%.”

Copywriter

Een copywriter moet weten hoe te vage of oninteressante testimonials te ‘vertalen’ naar zinderende stukken van verkoop-verbeterende tekst.

Meer artikelen over 'tekst'

De ‘over mij’-pagina

‘Over mij’, een ondergewaardeerde pagina Een lezer is net aangekomen op jouw homepagina, wat gaat hij nu doen? Hij is nieuwsgierig geworden naar jou, wie zit er achter dit bedrijf. Natuurlijk, de ‘over-mij’-pagina. Deze pagina is één van de meest ondergewaardeerde pagina’s tijdens ontwikkeling van veel websites. De ‘over mij’-pagina is de ziel van je […]
Lees verder

Controleren, controleren, controleren

Controleer je tekst Het lijkt een overbodig advies, maar je moet je teksten controleren. Ik bedoel dan niet één of twee keer, maar zo vaak mogelijk, in ieder geval nog een keer allemaal vóór je ze publiceert. Ik lees veel teksten en het valt me op, dat er nogal wat fouten in voorkomen. Waarom controleren? […]
Lees verder

Hoe is de openingsalinea op jouw site

Openingsalinea, profileer jezelf De belangrijkste pagina op je site is de homepagina, een groot deel van de bezoekers komt hier binnen. Het belangrijkste deel van die pagina is de openings­alinea, daar valt meestal je oog op. Hier profileer je jezelf mee en verleid je de klant om op jouw site verder te lezen. Dat lukt […]
Lees verder

Hoe schrijf je goede webteksten

Webteksten Elke website heeft een specifieke doelgroep en elke website vereist een eigen soort inhoud. Snelle analyse en snel denken zijn de beste tools voor een webtekstschrijver. Een effectieve tekst bevat niet overmatig veel zoekwoorden. Dat zal de bezoeker gaan vervelen, waardoor hij naar een andere site gaat. Om goede teksten voor het web te […]
Lees verder

Hoe schrijf je actieve teksten

Wat zijn actieve teksten Om actieve teksten te schrijven begin je de zinnen met de belangrijkste informatie, meestal het onderwerp (wie doet het) en het gezegde (wat doet hij). Dit heet de actieve vorm. Bij actieve teksten voert het onderwerp de handeling uit: Jan koopt een boek. De hond eet het vlees. Bij de lijdende-vorm […]
Lees verder

Welkom, zijn we dat ook op jouw site?

Welkom? Verspil geen ruimte! Op veel sites kom je nog steeds de kreet “Welkom op onze site” tegen, dit is verspilde ruimte. Ik weet al, dat ik op “onze site” ben, ik heb daar zelf voor gekozen. Ook heb ik nog nooit een site gezien, waar stond, dat ik niet welkom was. “Kijk rustig even […]
Lees verder