Vraag minder, krijg meer

Op veel websites is het contactformulier te uitgebreid. Sommige van die formulieren bevatten erg veel onnodige vragen en een hoop zijn er “verplicht”. Een contact­formulier is een medium om een snelle vraag aan de onderneming te stellen. Hiervoor is eigenlijk alleen een emailadres nodig en een veld, waar je de vraag in kunt voeren. Meer is niet nodig, geen aanhef, naam, adres of telefoon­nummer. Het schrikt de bezoeker af. Het gaat om een simpele vraag, niet om een enquete. Als de bezoeker zijn naam wil achterlaten, schrijft hij hem wel onder de vraag, anders niet. Waarom wil je die informatie hebben? Als de bezoeker besluit klant te worden, vertelt hij je wel, naar welk adres je de rekeningen mag sturen.

Ik ben bij de locale supermarkt en heb een vraag:
Verkoopt u ook drop?
Mag ik dan eerst uw postcode en uw naam?
OK, dan ga ik dan wel naar de supermarkt verderop…

Uitzonderingen

Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Bij het inschrijven voor een cursus of de aankoop van een artikel zijn natuurlijk wel meer velden nodig, zoals het adres, om het artikel te kunnen versturen. Maar denk na over het nut van de vragen, vraag geen dingen, alleen omdat andere websites die ook altijd vragen.

Voor het inschijven op een nieuwsbrief is zelfs geen veld voor een vraag nodig, alleen een emailadres en misschien een voornaam om het bericht te onderscheiden van spam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je mag deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>