Wat is accessibility

Bij accessibility gaat het over het verlenen van volledige, onbeperkte toegang tot een bepaald product of dienst, zoals bijvoorbeeld een website, voor mensen met een beperking. Accessibility is niet gelijk aan usability, al zijn er overlappende delen. Bij usability kijk je naar de bruikbaarheid van een website voor de gebruiker met of zonder beperkingen. Webtoegankelijkheid is de techniek van het creëren van websites, die bruikbaar zijn voor alle mensen met hun mogelijkheden en beperkingen. Het web is ontworpen om informatie aan alle mensen te bieden, ongeacht hun apparatuur, software, locatie, taal, cultuur, lichamelijke en geestelijke vermogens.

Beperkingen

Het blijkt dat ongeveer 20% van de mensen een vorm van handicap heeft. Iedereen moet toegang kunnen hebben tot de informatie op het internet. Wanneer een website wil voldoen aan deze eis, moet het toegankelijk zijn voor mensen met hun vaardigheden en beperkingen. In sommige landen is web-accessibility bij wet geregeld. Toegankelijkheid is essentieel voor bedrijven en instellingen, die kwalitatief hoogwaardige producten en diensten verkopen en websites willen creëren, zonder mensen uit te sluiten van het gebruik van die producten.

Kleurgebruik en contrast

Van de mannelijke bevolking heeft 8 tot 10% enige vorm van kleurenblindheid, bij vrouwen is dat ongeveer een half procent. Deze mensen hebben geen totale kleurenblindheid, 99% ziet wel enige vorm van kleur. Je moet daarom niet volledig vertrouwen op het gebruik van kleur bij het maken van een website. Het is niet goed om bij een invoerveld met een rood kader aan te geven, dat het veld onjuist is ingevoerd. Ook het contrast van tekst op een gekleurde achtergrond moet je goed onderzoeken. Hiervoor zijn plug-ins beschikbaar voor programma’s als Photoshop en speciale sites, zoals contrastchecker, die aangeven of het contrast voldoende is.

Tekst

Gebruik een duidelijk lettertype, speciale letters zoals handgeschreven of letters met afwijkende of variabele dikte moet je vermijden. Kies verder voor een tekst, waarbij je de grootte in procent of in em’s opgeeft, zodat de bezoeker deze tekst zonodig kan vergroten. Tekst, die links is uitgelijnd, is het beste leesbaar, volledig justified (links en rechts uitgelijnd) het minst. Zorg ook voor niet al te lange lijnen, denk hierbij aan 100 tekens per regel. Schenk ook aandacht aan lege gedeeltes op de pagina en zorg voor de juiste regelafstand. Knipperende of bewegende tekst is uit den boze.

Vanaf het begin

Het is erg belangrijk om direct vanaf het begin van het webproject aan accessibility te denken, doe je het pas later, gaat het minder goed of kost het veel meer tijd en moeite.

Meer artikelen over 'websites'

Mobiel internet

Mobiel internet verdringt vaste PC’s De tijd voor websites, die alleen op desktops werken, is voorbij. Je kunt onmogelijk het groeiend aantal mobiele gebruikers negeren. Het gebruik van mobiele toestellen heeft dat van vaste toestellen inmiddels ingehaald. Van de 7 miljard mensen op aarde heeft 77% een mobiel toestel. Dit gaat om 5.4 miljard mensen. […]
Lees verder

20 tips voor je mobiele website

Over je mobiele website Dit is het tijdperk van het mobiele internetgebruik. Steeds meer bezoekers maken gebruik van mobiele websites, dus is het belangrijk om te zorgen dat jouw website de gebruikers van deze toestellen een goede ervaring geeft. Als jouw website niet mobielvriendelijk is, wordt hij door Google minder gewaardeerd en later vermeld in […]
Lees verder

Sliders zijn slecht

Sliders Een van de meest voorkomende ontwerpfouten op websites is het toepassen van sliders, zeker op de homepage. Het gebruik van sliders, ook image carrousels of diavoorstellingen genoemd, is een handige manier om meerdere foto’s, video’s, afbeeldingen of tekstblokken op dezelfde plek op je website weer te geven.  De gedachte aan een grote, mooie, flitsende […]
Lees verder

De ‘over mij’-pagina

‘Over mij’, een ondergewaardeerde pagina Een lezer is net aangekomen op jouw homepagina, wat gaat hij nu doen? Hij is nieuwsgierig geworden naar jou, wie zit er achter dit bedrijf. Natuurlijk, de ‘over-mij’-pagina. Deze pagina is één van de meest ondergewaardeerde pagina’s tijdens ontwikkeling van veel websites. De ‘over mij’-pagina is de ziel van je […]
Lees verder

Uniforme layout

Dit is één site Soms heeft de ontwerper van een website de pagina’s ervan onderling zo’n verschillende layout gegeven, dat de bezoeker niet meer zeker is, dat dit bij dezelfde site hoort. Er moeten rustpunten in het ontwerp zitten, waar de bezoeker zich op kan oriënteren. Denk daarbij aan: header menu formaat kleurschema kopregels lettertype […]
Lees verder

Zoekmachinevriendelijke url gebruiken

Zoekmachinevriendelijke url Beter voor mensen én zoekmachines Op het internet kom je vaak sites tegen, waarbij de pagina’s, die vanuit het menu worden gekozen, lange en onleesbare namen hebben als www.voorbeeld.com/index.php?page_id=33. Dit is een link, die mensen niet gemakkelijk zullen onthouden en geen betekenis voor zoekmachines heeft. Veel beter is het om als link www.voorbeeld.com/onze-producten […]
Lees verder

Hoe veilig is jouw website

Houd je website veilig Een website loopt continu het gevaar om door hackers te worden aangevallen. CMS-websites lopen een groter risico dan statische websites. Een CMS-website kun je op afstand aanpassen en aangezien die systemen heel veel worden gebruikt, weten sommigen de manieren om illegaal in zo’n site te komen. Toen je website werd gemaakt, […]
Lees verder

Bezoekerstellers geven inzicht

Tellen van bezoekers Het bijhouden van het aantal unieke bezoekers en bekeken pagina’s geeft een goed inzicht in het gebruik van de website. Je kunt hiermee behalve het aantal bezoekers ook bepalen, welke weg die bezoeker door de website aflegt. Met de informatie van de bezoekerstellers kun je de structuur van de site zonodig aanpassen. […]
Lees verder

Responsive Website

Vaste Computer Er was een tijd dat je er op kon rekenen dat je bezoeker op een vaste computer naar jouw website keek. Die tijd is nu over en komt nooit meer terug. Nu gebruikt een groot gedeelte van de surfers een mobiel toestel. Mobiele toestellen De oudere mobiele toestellen konden wel naar het web, […]
Lees verder

Stockfoto’s gebruik ze met mate

Mensen houden er niet van Je wilt niet weten hoe allergisch mensen voor stockfoto’s zijn. Meestal doen de personen op de foto’s gespeeld enthousiast, juichen gemaakt, steken hun duim omhoog of maken acrobatische sprongetjes. Ze lijken met hun onnatuurlijke poses niet in de verte op de mensen, die bij het bedrijf werken of op hun […]
Lees verder

Kun je meteen zien wat jij doet

Wees duidelijk Als iemand op jouw site komt, is het hem dan meteen duidelijk op welke site hij is en wat jouw business is. En natuurlijk zonder te hoeven scrollen. Dit is vooral belangrijk bij sites als “Jansen b.v.” Gebruik hier een tag-line, die bijvoorbeeld zegt “Herenmode” of “Freelance secretaresse”. Wees hierin zo duidelijk mogelijk, […]
Lees verder