Over je mobiele website

Dit is het tijdperk van het mobiele internetgebruik. Steeds meer bezoekers maken gebruik van mobiele websites, dus is het belangrijk om te zorgen dat jouw website de gebruikers van deze toestellen een goede ervaring geeft. Als jouw website niet mobielvriendelijk is, wordt hij door Google minder gewaardeerd en later vermeld in de mobiele zoek­resultaten. Google vindt mobielvriendelijkheid een belangrijke factor voor de rangschikking van een site. Aangezien de missie van Google “Alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken” is, proberen zij website-eigenaren te bewegen om hun sites beter toegankelijk voor mobiele bezoekers te maken. Voldoe je hier niet aan, dan gaat jou dat dus klanten kosten.

Tip #1 – Laat de bezoeker niet zoeken naar de zoekfunctie

Maak het eenvoudig om op je website naar een bepaalde tekst te zoeken. Die functie moet op iedere pagina beschikbaar zijn, het liefst in de kop rechtsboven, daar zoek je hem het eerst.

Tip #2 – Gebruik responsive design

Hierbij laat je de opmaak van de website afhangen van het toestel, waarop de gebruiker het bekijkt. Je plaatst de inhoud dan op een plaats afhankelijk van de schermgrootte en oriëntatie. Geef dan in de metatag <meta name=”viewport” content=”width=device-width; initial-scale=1.0; maximum-scale=1.0;”> aan, dat het toestel de website niet mag schalen. Doe je dit niet, dan zoomt de website zo ver uit, dat hij te klein wordt om te lezen.

Tip #3 – Kijk door de ogen van je klant

75% van de Nederlanders gebruikt een smartphone. Bedenk hoe de bezoeker jouw mobiele website gaat gebruiken en plan het ontwerp daarvoor. Maar niet alle bezoekers zijn gelijk. Het is belangrijk om de kenmerken van jouw gemiddelde klant te kennen. Het gaat om zaken als geslacht, leeftijd en opleiding, maar ook welk apparaat en connectie hij gebruikt. Verder is het belangrijk om te weten waar de gebruiker het internet gebruikt. Het is niet absoluut zeker dat hij mobiel is, veel gebruikers doen dit gewoon thuis op de bank omdat een smartphone of tablet sneller opstart dan een laptop.

Tip #4 – Bekijk de snel veranderende technologie

De ontwikkeling op de mobiele markt gaat ontzettend snel. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er op die markt gebeurt. Je wilt toch dat jouw website goed blijft werken op nieuwe toestellen.

Tip #5 – Maak geen aparte mobiele website

Vermijd het gebruik van aparte mobiele websites, het geeft meer werk om twee versies van de site bij te werken. Anders loop je het risico dat Google je voor dubbele content aanmerkt en de linkwaarde over de twee versies van je website verdeelt en je lager zal rangschikken.

Tip #6 – Houd mobiele websites simpel

Hoewel dit ook voor een desktop-versie geldt, is het voor een mobiele website essentieel om de gebruiker niet te overladen met inhoud. Probeer de gebruiker zo snel mogelijk te geven waar hij naar op zoek is. Je kunt aanvullende informatie altijd verbergen achter een ‘lees meer’ link.

Tip #7 – Denk aan de vingers

Zorg dat je de knoppen in het menu groot genoeg maakt om met een vinger te kunnen kiezen en dan ook nog maar één tegelijk. Een formaat van 50 x 50 pixels is aanbevolen. Plaats de links in de tekst ver genoeg uit elkaar, zodat een link niet meteen onder die op de vorige regel komt.

Tip #8 – Houd de laadtijd zo kort mogelijk

De snelheid, waarmee de website wordt geladen, is bepalend voor de ervaring van de gebruiker. Probeer de laadtijd van een gemiddelde pagina onder de seconde te houden. Kleinere afbeeldingen laden sneller, maar het werkt niet om ze in de stylesheet te verkleinen. Dan stuur je ze dus eerst in het volledige formaat over en verklein ze later, wat beide tijd kost. Beter is om een klein plaatje te sturen en ze vervolgens op een groter scherm te vervangen door een met hogere resolutie. Je kunt op Google de laadtijd testen.

Tip #9 – Let op de tekstgrootte

Zorg dat de letters goed leesbaar zijn, gebruik minstens 14px voor normale teksten. Gebruik sans-serif fonts en zeker geen ‘mooie’ gekrulde of handgeschreven letters. Probeer geen indruk te maken met je font. Helvetica, Arial of Myriad Pro voldoen prima.

Tip #10 – Houd het menu eenvoudig

Gebruik niet meer dan twee niveaus in je menu anders wordt het minder toegankelijk op een mobiel apparaat. Bedenk dat het navigeren op mobiele toestellen lastiger is dan op een desktop of laptop. Daarom moet je het zo eenvoudig en vriendelijk als mogelijk maken. O, ja en maak natuurlijk ook ruimte voor de vinger.

Tip #11 – Zet de inhoud in de juiste volgorde

Op een mobiel toestel is de volgorde van de informatie belangrijk. Plaats zaken als telefoonnummer, adres en een aanbieding op een prominente plaats. Ben ik laat voor een afspraak, dan wil ik snel bellen en niet eerst de hele homepagina doorscrollen. Ook wil ik niet dat ik onderweg een telefoonnummer op mijn hand moeten schrijven om dat nummer vervolgens op het zelfde toestel in te tikken, een link naar het telefoonnummer is snel gemaakt en wel zo vriendelijk.

Tip #12 – Beperk tekstinvoer in formulieren

Het is geen pretje om grote teksten in te voeren op een telefoon. Houd de vragen op een formulier zo beperkt mogelijk en maak ze niet allemaal verplicht. Maak indien mogelijk gebruik van velden met default tekst, dropdown menu’s of checkboxen. Elke overbodige vraag kan de bezoeker frustreren en hem wegjagen.

Tip #13 – Gebruik geen Flash

Flash wordt niet op alle mobiele toestellen ondersteund. Bijvoorbeeld Apple, die ongeveer 30% van de mobiele markt bedient, doet dat niet en is dit ook niet van plan te gaan doen. Sommige toestellen geven een melding, dat je een plug-in moet installeren en als je dat probeert, krijg je een melding dat die voor jouw toestel niet beschikbaar is. Het gebruik van Flash heeft een negatief effect op je resultaten in de zoekmachines. Maak hiervoor gebruik van HTML5 technieken.

Tip #14 – Gebruik voldoende witruimte

Het is verleidelijk om zo veel mogelijk informatie in de kleine ruimte op een telefoon te persen, maar probeer dat te vermijden. Het leest veel gemakkelijker als er wat lege ruimte op de pagina is.

Tip #15 – Gebruik geen pop-up windows

Op een mobiel toestel is het lastig navigeren tussen verschillende windows.

Tip #16 – Kopregels

Gebruik pakkende koppen en zorg dat ze niet over drie of meer regels worden afgebeeld.

Tip #17 – Bekijk de statistieken

Hier leer je welke toestellen het meeste worden gebruikt. Bekijk je site in ieder geval op de meest gebruikte toestellen en optimaliseer voor die apparaten. Google heeft een tool om mobielvriendelijkheid te testen.

Tip #18 – Zet je call-to-action in het zichtbare deel van de pagina

Als je de call-to-action eerder op de pagina zet, ziet je bezoeker het meteen en maak je meer kans dat er op geklikt wordt. Maak het hem gemakkelijk.

Tip #19 – Testen, testen, testen

Als je website klaar is, moet je hem testen. Niet één keer, maar zo veel mogelijk en ook op verschillende toestellen. Kijk ook of hij goed werkt in portrait en landscape. Laat anderen ook eens kijken, jij weet zelf wat je moet en mag doen. Een ‘gewone’ gebruiker maakt soms fouten, die jij niet zou maken omdat jij die site gemaakt hebt. Dat kan heel leerzaam zijn.

Tip #20 – Geef feedback op interacties

Zorg voor een duidelijke bevestiging als een gebruiker op een knop of link klikt. Verander bijvoorbeeld de kleur van de link, zodat de bezoeker weet dat zijn klik verwerkt wordt. Niets is zo vervelend als niet weten of je op de website wacht of dat de klik niet doorgekomen is. Je kunt ook met een loading icon weergeven, dat er iets geladen wordt.

Meer artikelen over 'websites'

Mobiel internet

Mobiel internet verdringt vaste PC’s De tijd voor websites, die alleen op desktops werken, is voorbij. Je kunt onmogelijk het groeiend aantal mobiele gebruikers negeren. Het gebruik van mobiele toestellen heeft dat van vaste toestellen inmiddels ingehaald. Van de 7 miljard mensen op aarde heeft 77% een mobiel toestel. Dit gaat om 5.4 miljard mensen. […]
Lees verder

Sliders zijn slecht

Sliders Een van de meest voorkomende ontwerpfouten op websites is het toepassen van sliders, zeker op de homepage. Het gebruik van sliders, ook image carrousels of diavoorstellingen genoemd, is een handige manier om meerdere foto’s, video’s, afbeeldingen of tekstblokken op dezelfde plek op je website weer te geven.  De gedachte aan een grote, mooie, flitsende […]
Lees verder

De ‘over mij’-pagina

‘Over mij’, een ondergewaardeerde pagina Een lezer is net aangekomen op jouw homepagina, wat gaat hij nu doen? Hij is nieuwsgierig geworden naar jou, wie zit er achter dit bedrijf. Natuurlijk, de ‘over-mij’-pagina. Deze pagina is één van de meest ondergewaardeerde pagina’s tijdens ontwikkeling van veel websites. De ‘over mij’-pagina is de ziel van je […]
Lees verder

Accessibility

Wat is accessibility Bij accessibility gaat het over het verlenen van volledige, onbeperkte toegang tot een bepaald product of dienst, zoals bijvoorbeeld een website, voor mensen met een beperking. Accessibility is niet gelijk aan usability, al zijn er overlappende delen. Bij usability kijk je naar de bruikbaarheid van een website voor de gebruiker met of […]
Lees verder

Uniforme layout

Dit is één site Soms heeft de ontwerper van een website de pagina’s ervan onderling zo’n verschillende layout gegeven, dat de bezoeker niet meer zeker is, dat dit bij dezelfde site hoort. Er moeten rustpunten in het ontwerp zitten, waar de bezoeker zich op kan oriënteren. Denk daarbij aan: header menu formaat kleurschema kopregels lettertype […]
Lees verder

Zoekmachinevriendelijke url gebruiken

Zoekmachinevriendelijke url Beter voor mensen én zoekmachines Op het internet kom je vaak sites tegen, waarbij de pagina’s, die vanuit het menu worden gekozen, lange en onleesbare namen hebben als www.voorbeeld.com/index.php?page_id=33. Dit is een link, die mensen niet gemakkelijk zullen onthouden en geen betekenis voor zoekmachines heeft. Veel beter is het om als link www.voorbeeld.com/onze-producten […]
Lees verder

Hoe veilig is jouw website

Houd je website veilig Een website loopt continu het gevaar om door hackers te worden aangevallen. CMS-websites lopen een groter risico dan statische websites. Een CMS-website kun je op afstand aanpassen en aangezien die systemen heel veel worden gebruikt, weten sommigen de manieren om illegaal in zo’n site te komen. Toen je website werd gemaakt, […]
Lees verder

Bezoekerstellers geven inzicht

Tellen van bezoekers Het bijhouden van het aantal unieke bezoekers en bekeken pagina’s geeft een goed inzicht in het gebruik van de website. Je kunt hiermee behalve het aantal bezoekers ook bepalen, welke weg die bezoeker door de website aflegt. Met de informatie van de bezoekerstellers kun je de structuur van de site zonodig aanpassen. […]
Lees verder

Responsive Website

Vaste Computer Er was een tijd dat je er op kon rekenen dat je bezoeker op een vaste computer naar jouw website keek. Die tijd is nu over en komt nooit meer terug. Nu gebruikt een groot gedeelte van de surfers een mobiel toestel. Mobiele toestellen De oudere mobiele toestellen konden wel naar het web, […]
Lees verder

Stockfoto’s gebruik ze met mate

Mensen houden er niet van Je wilt niet weten hoe allergisch mensen voor stockfoto’s zijn. Meestal doen de personen op de foto’s gespeeld enthousiast, juichen gemaakt, steken hun duim omhoog of maken acrobatische sprongetjes. Ze lijken met hun onnatuurlijke poses niet in de verte op de mensen, die bij het bedrijf werken of op hun […]
Lees verder

Kun je meteen zien wat jij doet

Wees duidelijk Als iemand op jouw site komt, is het hem dan meteen duidelijk op welke site hij is en wat jouw business is. En natuurlijk zonder te hoeven scrollen. Dit is vooral belangrijk bij sites als “Jansen b.v.” Gebruik hier een tag-line, die bijvoorbeeld zegt “Herenmode” of “Freelance secretaresse”. Wees hierin zo duidelijk mogelijk, […]
Lees verder