Websites

Een eigen website

Veel mensen hebben tegenwoordig een eigen website. Deze websites zijn vaak zelfgemaakt, aangespoord door de vele aanbiedingen van gratis websites en programma’s als MS-Frontpage en Plesk Sitebuilder. “Iedereen kan een website bouwen.” In principe is daar niet veel mis mee, maar de ervaring leert dat niet iedereen daarin erg bedreven is. Het bewijs hiervan komen we dagelijks op het internet tegen.

Geen core-business

Het is vaak niet hun core-business en het kost mede daardoor veel tijd, die ze misschien liever aan hun bedrijf zouden willen besteden. Ze kunnen het natuurlijk overlaten aan een gespecialiseerd bedrijf, zoals het mijne. Ik doe het graag.

Websitegenerators

De meeste programma’s, waarmee mensen websites maken, genereren geen erg efficiënte code. Het is bijvoorbeeld geen uitzondering om bij iedere regel, of soms een gedeelte daarvan, stijlinformatie mee te sturen. Dan vermeldt zo’n programma dat het volgende woord óók in “Verdana, 12px en in de kleur rood” moet worden afgebeeld. Soms wordt zelfs bij een enkele spatie stijlinformatie opgegeven. De browser heeft hier geen probleem mee, de bezoeker ziet het niet, maar de pagina bevat zoveel ballast, dat het laden wel wat langzamer gaat. Ook werken de hiermee gemaakte websites niet altijd helemaal correct op een ander platform of browser.

ZZP’ers en kleine ondernemers

Ik kan mij echter goed voorstellen dat het voor ZZP’ers en kleine ondernemers moeilijk is om voor een website budget te vinden, zeker als je net begint en nog niet veel omzet gerealiseerd hebt. De huidige economische situatie helpt ook niet altijd mee.

Een beetje op weg helpen

Aangezien ik dagelijks op het internet naar websites kijk, kom ik veel dezelfde zaken tegen, die je relatief gemakkelijk kunt verbeteren. Zo’n verbetering kan de website aantrekkelijker en beter bruikbaar maken. Hiervoor heb ik een paar artikelen op mijn site gezet, waarmee ik die ondernemers een stukje in de goede richting probeer te sturen. Ze staan in het menu onder ‘Artikelen’ in de categorieën websites,  usability, SEO en tekst. Je mag de artikelen gebruiken als je ze nuttig vindt, ze zijn goed bedoeld én gratis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

10 + 6 =

Meer artikelen over 'websites'

20 tips voor je mobiele website

Over je mobiele website Dit is het tijdperk van het mobiele internetgebruik. Steeds meer bezoekers maken gebruik van mobiele websites, dus is het belangrijk om te zorgen dat jouw website de gebruikers van deze toestellen een goede ervaring geeft. Als jouw website niet mobielvriendelijk is, wordt hij door Google minder gewaardeerd en later vermeld in …
Lees verder

Niet gebruiken op je website

Niet Gebruiken Je moet bepaalde dingen echt niet gebruiken op een website. Geluid Gebruik geen achtergrondmuziek of geluidseffecten bij het kiezen van een menu-item of een muis-over in een menu. Mocht het geluid absoluut nodig zijn, bijvoorbeeld in het geval van een zanger of een band of een stem van een presentator, laat dan de …
Lees verder

Sliders zijn slecht

Sliders Een van de meest voorkomende ontwerpfouten op websites is het toepassen van sliders, zeker op de homepage. Het gebruik van sliders, ook image carrousels of diavoorstellingen genoemd, is een handige manier om meerdere foto’s, video’s, afbeeldingen of tekstblokken op dezelfde plek op je website weer te geven.  De gedachte aan een grote, mooie, flitsende …
Lees verder

De ‘over mij’-pagina

‘Over mij’, een ondergewaardeerde pagina Een lezer is net aangekomen op jouw homepagina, wat gaat hij nu doen? Hij is nieuwsgierig geworden naar jou, wie zit er achter dit bedrijf. Natuurlijk, de ‘over-mij’-pagina. Deze pagina is één van de meest ondergewaardeerde pagina’s tijdens ontwikkeling van veel websites. De ‘over mij’-pagina is de ziel van je …
Lees verder

Accessibility

Wat is accessibility Bij accessibility gaat het over het verlenen van volledige, onbeperkte toegang tot een bepaald product of dienst, zoals bijvoorbeeld een website, voor mensen met een beperking. Accessibility is niet gelijk aan usability, al zijn er overlappende delen. Bij usability kijk je naar de bruikbaarheid van een website voor de gebruiker met of …
Lees verder

Uniforme layout

Dit is één site Soms heeft de ontwerper van een website de pagina’s ervan onderling zo’n verschillende layout gegeven, dat de bezoeker niet meer zeker is, dat dit bij dezelfde site hoort. Er moeten rustpunten in het ontwerp zitten, waar de bezoeker zich op kan oriënteren. Denk daarbij aan: header menu formaat kleurschema kopregels lettertype …
Lees verder

Zoekmachinevriendelijke url gebruiken

Zoekmachinevriendelijke url Beter voor mensen én zoekmachines Op het internet kom je vaak sites tegen, waarbij de pagina’s, die vanuit het menu worden gekozen, lange en onleesbare namen hebben als www.voorbeeld.com/index.php?page_id=33. Dit is een link, die mensen niet gemakkelijk zullen onthouden en geen betekenis voor zoekmachines heeft. Veel beter is het om als link www.voorbeeld.com/onze-producten …
Lees verder

Hoe veilig is jouw website

Houd je website veilig Een website loopt continu het gevaar om door hackers te worden aangevallen. CMS-websites lopen een groter risico dan statische websites. Een CMS-website kun je op afstand aanpassen en aangezien die systemen heel veel worden gebruikt, weten sommigen de manieren om illegaal in zo’n site te komen. Toen je website werd gemaakt, …
Lees verder

Bezoekerstellers geven inzicht

Tellen van bezoekers Het bijhouden van het aantal unieke bezoekers en bekeken pagina’s geeft een goed inzicht in het gebruik van de website. Je kunt hiermee behalve het aantal bezoekers ook bepalen, welke weg die bezoeker door de website aflegt. Met de informatie van de bezoekerstellers kun je de structuur van de site zonodig aanpassen. …
Lees verder

Responsive Website

Vaste Computer Er was een tijd dat je er op kon rekenen dat je bezoeker op een vaste computer naar jouw website keek. Die tijd is nu over en komt nooit meer terug. Nu gebruikt een groot gedeelte van de surfers een mobiel toestel. Mobiele toestellen De oudere mobiele toestellen konden wel naar het web, …
Lees verder

Stockfoto’s gebruik ze met mate

Mensen houden er niet van Je wilt niet weten hoe allergisch mensen voor stockfoto’s zijn. Meestal doen de personen op de foto’s gespeeld enthousiast, juichen gemaakt, steken hun duim omhoog of maken acrobatische sprongetjes. Ze lijken met hun onnatuurlijke poses niet in de verte op de mensen, die bij het bedrijf werken of op hun …
Lees verder

Kun je meteen zien wat jij doet

Wees duidelijk Als iemand op jouw site komt, is het hem dan meteen duidelijk op welke site hij is en wat jouw business is. En natuurlijk zonder te hoeven scrollen. Dit is vooral belangrijk bij sites als “Jansen b.v.” Gebruik hier een tag-line, die bijvoorbeeld zegt “Herenmode” of “Freelance secretaresse”. Wees hierin zo duidelijk mogelijk, …
Lees verder