Search Engine Optimization

SEO

search-engines. Search Engine Optimization (SEO) of zoekmachine-optimalisatie is het proces van verbeteren van een website om het volume en de kwaliteit van het verkeer van zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing te verhogen. SEO is de techniek die web-ontwikkelaars gebruiken om zoekmachines te helpen een website te vinden. Als je ooit iets op het internet hebt gezocht, dan weet je dat zo’n zoekopdracht soms duizenden of zelfs miljoenen resultaten geeft. Je hebt mij waarschijnlijk ook via Google gevonden. Je kunt nog zo’n mooie site hebben, als je site niet wordt gevonden mis je de mogelijkheid om zaken te doen met mensen die op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt.

Zoeken op het internet

Meer dan 90 procent van de internetters maakt gebruik van zoekmachines. Sommigen van hen gebruiken zoekmachines ook om naar een site te gaan, waarvan ze het webadres al weten. Zij starten hun browser gewoon automatisch op met een zoekmachine. Google, de populairste zoekmachine met zo’n 70% marktaandeel, ontvangt per dag meer dan 2 miljard zoekopdrachten.

Bezoekers komen niet vanzelf

Er zijn mensen die hun website maken, hem dan online zetten en denken dat de klanten dus wel automatisch zullen komen. Niets is minder waar! Als je SEO belangrijk vindt, moet je er veel aandacht aan besteden. Probeer de inhoud geregeld te vernieuwen. De zoekmachines houden hun algoritmes angstvallig geheim. Maar het is wel opvallend dat als je de inhoud kort geleden hebt aangepast de zoekmachines daar rekening mee houden in hun rangschikking. Hierdoor krijgen blogs vaak een hogere vermelding.

Waarom Search Engine Optimization

Om zoveel mogelijk verkeer van zoekmachines te krijgen, moet je binnen de top 30 van de resultaten komen, bij voorkeur in de top-10. Van de gebruikers klikt 33% op eerste vermelding, 18% op de tweede 10% op de derde en maar 3% op tiende. 90% kijkt niet voorbij de 3e pagina van de zoekresultaten. Niet optimaliseren of optimaliseren voor de verkeerde zoekwoorden kan het verkeer naar jouw website ernstig verminderen. Wil je hoger scoren in de resultaten bij de zoekmachines dan moet je SEO serieus nemen. Door een hogere vermelding zal het aantal bezoekers toenemen en vergroot je de kans op meer verkopen of opdrachten. Het toenemende aantal bezoekers, die niet onmiddellijk verder zoekt, geeft aan de zoekmachines weer een indicatie, dat de website voldoet aan de wensen van de klant en zij kunnen daardoor die site een hogere plaats op de ranglijst geven. Dan is de cirkel rond.

Voor de bezoeker

Schrijf altijd op de eerste plaats voor je bezoekers, dat mag je nooit uit het oog verliezen, maar houd wel rekening met zoekmachines. Vergeet nooit dat je potentiële klant en niet Google je doelgroep is. Een goede seo-tekst is prettig leesbaar voor je bezoeker én voor Google. Een geoptimaliseerde website is voor zoekmachines gemakkelijker te indexeren, wat zij fijn vinden. Hun doel is om de klant zo relevant mogelijke informatie te geven.

Conclusie

De boodschap is vrij eenvoudig. Als je serieus werk wilt maken van je website moet je ook serieuze plannen maken om de inhoud regelmatig te vernieuwen en hier budget voor vrijmaken. Bij de ontwikkeling van de site moet je al rekening houden met SEO, maar het is daarmee niet klaar. SEO is iets dat nooit echt eindigt. Als klanten andere zoekwoorden gaan gebruiken, moet je de inhoud van je pagina daarop aanpassen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

16 + 11 =

Meer artikelen over 'seo'

Scoort jouw mobiele website hoog op de Google zoekpagina’s?

Jouw mobiele website móét mobielvriendelijk zijn! Sinds 21 april 2015 houdt de bekendste zoekmachine rekening met de mobiel­vriendelijkheid van een website. Google zet een mobiele website op een plaats in de zoekresultaten, die afhankelijk is van de bruikbaarheid van die pagina op een mobiel toestel. Op het internet wordt dit Mobilegeddon genoemd. Het is natuurlijk …
Lees verder

SEO verbeteren

Hoe kun je de SEO verbeteren Zoekmachines hebben er belang bij om hun klanten zo snel mogelijk van relevante pagina’s te voorzien, met de meest relevante pagina eerst. Het gebruik van de juiste woorden, die waar klanten naar zoeken, zal resulteren in een beter inzicht voor zoekmachines waar de site over gaat en daardoor een …
Lees verder

De homepagina heet ‘Home’

Standaards, we zijn eraan gewend Gebruik de naam ‘Home’ voor de homepagina, niet ‘Start’, ‘Begin’, ‘Welkom’ of iets dergelijks. Bezoekers zijn dit zo gewend en het kan verwarring veroorzaken. Niet iedereen komt via de homepagina op jouw site. Zorg er ook voor dat de knop ‘Home’ verwijst naar www.voorbeeld.com/ en niet naar www.voorbeeld.com/home. Het lijkt …
Lees verder

Informatieve titel

In-context en out-of-context De meeste schrijvers kennen de waarde van een informatieve titel, maar veel beginnende webschrijvers weten misschien nog niet dat elke webpagina twee soorten titels nodig heeft. De in-context titel zit altijd aan de bovenkant van een pagina, samen met de rest van het artikel. Is de titel boven elke pagina informatief genoeg, …
Lees verder

Zoekmachinevriendelijke url gebruiken

Zoekmachinevriendelijke url Beter voor mensen én zoekmachines Op het internet kom je vaak sites tegen, waarbij de pagina’s, die vanuit het menu worden gekozen, lange en onleesbare namen hebben als www.voorbeeld.com/index.php?page_id=33. Dit is een link, die mensen niet gemakkelijk zullen onthouden en geen betekenis voor zoekmachines heeft. Veel beter is het om als link www.voorbeeld.com/onze-producten …
Lees verder